Til Daglig Andagt
7 Nov: Blive Opbygget

Lad Os Fortsætte Mod Modenhed
Af Derek Prince

Gud har lavet en særlig ordning for at opnå åndelig modenhed, som Paulus nedskrev i Efeserbrevet 4:11:

"Det var ham [den opstandne Kristus], som gav nogle til at være apostle,
nogle til at være profeter, nogle til at være evangelister og nogle til at være pastore og lærere."

Fem hovedtjenester er nævnt i dette vers:

Apostle
Profeter
Evangelister
Pastore
Lærere

Følgende vers fortæller os deres formål:

"At forberede Guds folk til tjenestegerninger, så Kristi legeme kan blive opbygget,
indtil vi alle når enhed i troen og i kundskaben om Guds Søn
og bliver modne, når vi når hele det mål af fylde Kristus." (vers 12-13.

Denne passage præciserer to formål for disse forskellige tjenester. Den første er at forberede os på tjenestegerninger. Vi kan ikke automatisk udføre det arbejde, som vi forventes at gøre; vi skal være forberedte eller trænede. Disse fem tjenester er der for at uddanne os.

Det andet formål er at opbygge Kristi legeme. Disse tjenester er placeret i Kristi legeme for at bringe os ind i en enhed af tro og modenhed. Jesus Kristus, som overhoved for kirken, har sørget for disse tjenester, og jeg tror, at Guds folk aldrig vil opnå modenhed uden dem. Paulus fortsatte: "Fra ham [Kristus] vokser hele legemet, forbundet og holdt sammen af hvert støttende led, og opbygger sig selv i kærlighed, efterhånden som hver del udfører sit arbejde" vers 16.

Det ultimative mål er ikke en masse adskilte, isolerede individer, der hver især gør sine egne ting. Målet er snarere et legeme, holdt sammen af led – stærke bånd, der holder de forskellige dele sammen og opbygger legemet, så det kan vokse. Det er vigtigt, at hver del af legemet gør sit arbejde.

Bøn
Tak, Herre, for at du leder mig videre. Jeg proklamere at Guds mål er at forberede sit folk til tjenestegerninger, når hver del af legemet udfører sin gerning. Jeg vil presse på til modenhed. Amen.

Til 8 Nov:
OP