Til Daglig Andagt
3 Nov: Ifølge Hans Kærlige Venlighed

Lad Os Nærme Os Nådens Trone
Af Derek Prince

Salme 51 er en bøn, som David bad i en tid med dyb nød, hvor hans sjæl hang i en balance. Det var en bøn om omvendelse, efter at hans synder – at begå utroskab med Batseba og arrangere mordet på hendes mand, Uria – var blevet afsløret. David skrev:
"Forbarm dig over mig, o Gud, efter din miskundhed; udslet mine overtrædelser efter din store barmhjertighed” (Salme 51:1).

"I overensstemmelse med din kærlige godhed" er en anden måde at sige "Din trofasthed, der holder pagten." David sagde i virkeligheden: "Du har forpligtet dig til at tilgive mig, hvis jeg opfylder de nødvendige betingelser, og jeg appellerer til dig på det grundlag." Hvor vigtigt det er at nærme sig Gud på det grundlag.

Salme 106:1 siger:
"Gud ske tak og lov! Åh, tak Herren, for han er god! For hans barmhjertighed [kærlighed, troskab mod hans pagt] varer evigt."

Barmhjertighed er et aspekt af Guds evige natur. Hebræerne 4:16 siger:
"Lad os derfor frimodigt gå til nådens trone, så vi kan opnå barmhjertighed og finde nåde til hjælp i nødens tid."

For det første har vi brug for barmhjertighed, men vi har også brug for nåde. Hvad siger Bibelen om nåde? Nåde kan ikke optjenes. Hvis du kan tjene det, er det ikke nåde. Religiøse mennesker tror ofte, at de skal tjene alt. Følgelig har de en tendens til at afvise Guds nåde. Som Paulus skrev:
"Hvis af nåde, så er det ikke længere af gerninger .... Men hvis det er af gerninger, er det ikke længere nåde” (Rom 11:6).

To ting er nævnt i Hebræerbrevet 4:16, som vi ikke kan gøre os fortjent til. Vi kan ikke fortjene barmhjertighed, og vi kan ikke fortjene nåde. Vi har brug for barmhjertighed for fortiden og nåde for fremtiden. Det er alene ved Guds nåde, at vi kan blive den slags mennesker og leve den slags liv, som han kræver af os.

Bøn
Tak, Herre, for at jeg frimodigt kan komme til dig. Jeg proklamere at jeg kommer i overensstemmelse med Guds kærlige godhed for at modtage barmhjertighed for min fortid og nåde for min fremtid. Jeg vil nærme mig nådens trone. Amen.

Til 4 Nov: