Til Daglig Andagt
4 Nov: Ved Hans Retfærdighed

Lad Os Nærme Os Nådens Trone
Af Derek Prince

Det er vigtigt at huske, at det hverken er vores retfærdighed eller vores trofasthed, der danner grundlaget for vores tillid til at nærme os Guds trone. Det er snarere Guds retfærdighed og Guds trofasthed. Johannes' første brev udtrykker denne tanke:
"Kæreste, hvis vores hjerte ikke fordømmer os, har vi tillid til Gud. Og hvad vi end beder om, får vi fra ham" (1 Joh. 3:21-22).

Enhver holdning, der tror, at vi har en form for retfærdighed eller påstår i os selv at nærme os Gud, resulterer i, at vi nærmer os ham uden fuld tillid, fordi der i sidste ende ikke er noget i os selv. Vi har ingen egen retfærdighed. Vores tillid kan ikke være baseret på os selv.

Vi må også komme til det sted, hvor vi ikke tillader vores hjerter at fordømme os – hvor vi ikke stoler på vores egen retfærdighed eller vores egen visdom, men på Guds trofasthed. Og det giver selvtillid. Paulus sagde: "Der er nu ingen fordømmelse for dem, der er i Kristus Jesus" (Rom 8:1). I resten af dette kapitel malede Paulus det mest herlige billede af et liv, der er fyldt og kontrolleret af Helligånden, idet han opremsede alle velsignelser, privilegier og fordele ved dette liv. Men indgangen til det kapitel – og til den slags liv – præsenteres i det første vers ovenfor. Vi må lægge al fordømmelse til side.

Et krav for en rigtig tilgang til Gud er at komme i Jesu navn. Når vi kommer i Jesu navn, har vi forsikring om, at vores bønner bliver hørt på grund af ham. Det fjerner vores opmærksomhed fra vores eget liv og gerning. Når vi kommer i Jesu navn, tror vi, at vores synder er blevet tilgivet, og at vi er accepteret af Gud som hans børn. Dette behager Gud. Det er sådan, han ønsker, at vi skal komme.

Bøn
Tak, Herre, for at jeg frimodigt kan komme til dig. Jeg kommer til Guds trone i Jesu navn og tror på, at mine synder er blevet tilgivet, og at jeg er accepteret af Gud som hans barn. Jeg vil nærme mig nådens trone. Amen.

Til 5 Nov: