Til Daglig Andagt
14 Nov: Fire Krav

Lad Os Nærme Os Det Allerhelligste
Af Derek Prince

Ifølge Hebræerbrevet 10:22 skal man opfylde fire krav for at nærme sig nådestolen og tronen i det Allerhelligste. For det første skal man have et "oprigtigt hjerte"; for det andet skal man have en "fuld vished om tro"; for det tredje skal ens hjerte "bestænkes for at rense [ham] fra en dårlig samvittighed"; og for det fjerde skal ens legeme "vaskes med rent vand" (niv). Lad os se meget kort på hver af disse.

Et oprigtigt hjerte: Vi nærmer os Gud med vores hjerter, ikke med vores hoveder. Gud er ikke svaret på en intellektuel gåder, men han vil møde et oprigtigt, længselsfuldt hjerte. Vi skal komme uden forstillelse og udsætte os selv for Gud, ligesom vi er uden at skjule noget.

Fuld trosvished: Hebræerbrevet 11:6 siger:

"Men uden tro er det umuligt at behage ham [Gud], for den, der kommer til Gud, skal tro."

Vi skal komme med absolut tro på Guds trofasthed – ikke tro på vores egne evner eller retfærdighed.

Vores hjerter renset fra en dårlig samvittighed: En dårlig samvittighed er resultatet af at begå forkert, syndig gerninger. Men gennem bestængelse af Jesu blod har vi forsikring om, at vores onde gerninger er blevet tilgivet, og at vores hjerter er rene fra synd.

Vores legemer vasket med rent vand: Første Joh 5:6 siger, at Jesus kom med vand og blod. I Hebræerbrevet 10:22 ser vi begge disse elementer: blodet, der bestænget fra en ond samvittighed, og vandet, der vasker vores legemer. Jeg tror, at vandet repræsenterer kristen dåb. I Det Nye Testamente betyder kristen dåb deltagelse i Jesu Kristi død, begravelse og opstandelse. Så den "nye og levende vej" nævnt i Hebræerbrevet 10:20 er Jesus. Vi skal identificere os med alt det, han udholdt, da han døde for vores synder og opstod igen.

Bøn
Tak, Herre, at jeg kan nærme mig dig ved Jesu blod. Jeg proklamerer, at jeg kommer med et oprigtigt hjerte, fuld vished om tro, et hjerte bestænget fra en dårlig samvittighed, og mitlegeme vasket med rent vand. Jeg vil nærme mig det Allerhelligste. Amen.

Til 15 Nov: