Til Daglig Andagt
10 Nov: Fornægte Egenrådighed

Lad Os Fortsætte Mod Modenhed
Af Derek Prince

En gammeltestamentlig præsts særlige funktion var at ofre. Da Jesus var præst, måtte han derfor ofre. Da han ikke var en levit, kunne han ikke ofre lovens ofre, så han ofrede sit eget specifikke præsteoffer, som var bøn.

"Han havde fremsat bønner og bønner med heftige råb og tårer til ham [Gud Faderen], som var i stand til at frelse ham fra døden, og blev hørt på grund af hans gudsfrygt, skønt han var en søn, men alligevel lærte han lydighed ved at de ting, som han led." (Hebræerne 5:7-8).

Jesu ærbødige lydighed fik Faderen til at høre hans bønner. Han lærte lydighed gennem lidelse. Jesus skulle lære lydighed, og vi skal lære lydighed på samme måde. Vi finder ud af, hvad lydighed er ved at adlyde. Vi finder ikke ud af det ved at lytte til prædikener om lydighed. De kan hjælpe os, men lydighed skal arbejdes ud, trin for trin, ved at adlyde. Lydighed bringer lidelse, fordi det kræver benægtelse af ens egenrådighed. Nøglesætningen i Jesu lydighed var:

"Ikke min vilje, men din, ske" (Luk 22:42).

Hvert trin af lydighed i det kristne liv er et af selvfornægtelse. Jesus sagde: "Hvis nogen vil følge efter mig, skal han fornægte sig selv" (Matt 16:24). Det er smertefuldt, for det gamle ego kan ikke lide at blive nægtet. Ego siger: "Jeg vil have," "Jeg er vigtig," "Dette passer mig," "Jeg har det godt," "Jeg vil ikke," og lignende. At følge Herren kræver en konstant fornægtelse af det ego.

I ovenstående afsnit fra Hebræerbrevet talte Gud til os om at komme til modenhed som sønner gennem lydighed. Jesus er mønsteret. Gud bragte ham til modenhed gennem lydighed. Dette er vejen for dig og mig også. Dette er den nye og levende måde.

Bøn
Tak, Herre, for at du leder mig videre. Jeg proklamerer, at det at følge Herren kræver en konstant fornægtelse af mit ego, og jeg vælger at følge Jesu mønster for at opfylde dette krav. Jeg vil presse på til modenhed. Amen.

Til 11 Nov: