Til Daglig Andagt
26 Marts: Gud Er Nærværende

Herren Vil Ikke Forlade Sit Folk
Af Derek Prince

Gud lovede Abraham og Jakob, at deres efterkommere ville være som sandet på kysten. Det er et så levende billede af Israel gennem de sidste to tusinde års historie. Bølgerne har konstant slået ind over dem. Menneskers og dæmoners raseri – og Satan selv – har udløst utallige angreb mod det jødiske folk i mange forskellige områder på mange forskellige tidspunkter. Havet er blevet rørt op; det har brølet, det har kastet sig frem og tilbage, det har slået i sandet. Og ved du, hvad der sker? Sandet vinder altid. Hvorfor? Fordi Gud sagde, det ville. Det er Guds ord, der bestemmer.

Det er så vigtigt at forstå, at jøderne ikke valgte at være Guds folk. Det var Herren, der udvalgte dem. Jeg tror på, at ethvert valg, Gud træffer, er et rigtigt valg. Uanset hvor modsat tingene kan se ud, gjorde Herren det rigtige. Han vil ikke forlade sit folk – ikke fordi de fortjener hans trofasthed, men for hans store navns skyld. Guds navn er overgivet til Israel; Hans ære er på spil.

I Det Nye Testamente giver Jesus selv os den samme forsikring:

"Jeg vil aldrig forlade dig eller forlade dig" (Hebræerne 13:5).

Til tider er vi måske ikke på nogen måde bevidste om hans nærvær, men ved hans Helligånd er han med os. Uanset hvor vi går hen, er Gud til stede ved sin Ånd – usynlig, ofte umærkelig, men alligevel uundgåelig. For den vantro kan dette være en skræmmende tanke; men for den troende er det en trøstende, styrkende forsikring.

Bøn
Tak, Herre, for at du er forpligtet til Israel. Jeg går i forbøn for den nation nu. Jeg proklamere, at ligesom Herren er med Israel, er han med mig, for Herren vil ikke forlade sit folk. Amen.


Til 27 Marts