Til Daglig Andagt
8 Juni: Løst Fra Lovtrældom

Jeg Er Blevet Tilgivet Og Sat Fri Fra Mine Synder
Af Derek Prince

I Romerne 8:15 talte Paulus til kristne, der var døbt i Helligånden, og han sagde:

"For du modtog ikke trældomsånd igen, så du skulle leve i frygt."

Trældom betyder slaveri. Paulus advarede kristne om ikke at lade djævelen få dem tilbage i slaveri. Og forslaget er meget klart, at den form for slaveri, som de ville blive lokket til at vende tilbage til, ville være religiøs slaveri – underdanighed under loven, som de var blevet udfriet fra, da Jesus døde på korset.

Hele Galaterbrevet beskæftiger sig med netop dette spørgsmål om ikke at blive slaveret af religiøs lovtrældom efter at være blevet sat fri af evangeliet og Helligåndens kraft. Faktisk behandlede Paulus dette problem som noget meget mere alvorligt og farligt end selv seksuelle synder, såsom utugt eller utroskab. Det er ret bemærkelsesværdigt, men brevet til galaterne er det eneste af Paulus’ breve, som han ikke åbner ved at takke Gud for de mennesker, han skrev til. Så oprørt var han over, hvad galaterne gjorde, at han gik direkte ind i sit emne.

"Jeg undrer mig over, at du så snart vender dig bort fra ham, som kaldte dig i Kristi nåde" (Galaterne 1:6).

Dette er et klart eksempel på religiøse dæmoner, der bringer folk tilbage til lovtrældommens slaveri. Lad os tage hensyn til Paulus’ eftertrykkelige advarsel:

"Bliv ikke viklet igen med trældoms åg [slaveri]" (Galaterne 5:1, KJV).

Bøn
Tak, Herre, for din tilgivelse. Jeg proklamerer, at jeg ikke vil blive slave af religiøs lovtrældom efter at være blevet sat fri af evangeliet og ved Helligåndens kraft. Jeg er blevet tilgivet og sat fri fra mine synder. Amen.


Til 9 Jun: