Til Daglig Andagt
9 Juni: "Ingen Fordømmelse"

Jeg Er Blevet Tilgivet Og Sat Fri Fra Mine Synder
Af Derek Prince

"Der er derfor nu ingen fordømmelse for dem, som er i Kristus Jesus...
For hvad loven ikke kunne, idet den var svag gennem kødet,
det gjorde Gud ved at sende sin egen søn i syndigt køds lignelse." (Romerne 8:1,3).

Der er to slags kaffe: lave kaffe på kolbe og instant. Lave kaffe på kolbe tager længere tid at lave, fordi den skal igennem brygningsprocessen. Romerbrevet er som at lave kolbe kaffe. Vi kan ikke få instant kaffe ud af Romerbrevet kapitel 8. Vi skal gennemgå de foregående syv kapitler. Det er filtreringsapparatet. Men resultatet er så meget rigere. Først når vi har været igennem disse kapitler, kommer vi til "derfor." De foregående kapitler beskæftiger sig med hele menneskehedens totale syndighed, såvel som religionens manglende evne til at ændre menneskets syndige natur. Ved at bruge Abrahams og Davids eksempler (se kapitel 4), med en sammenligning mellem Adam og Kristus (se kapitel 5), går Paulus videre i kapitel 6 for at åbenbare Guds kur mod det gamle menneske: henrettelse. Gud lapper ikke det gamle menneske. Han reformerer det ikke. Han henretter det! Den gode nyhed er, at denne henrettelse fandt sted, da Jesus døde på korset.

Romerbrevet 7 handler om vores forhold til Loven. Jeg plejede altid at tænke, hvorfor komme til loven efter alt det? Men jeg har erfaret, at den ultimative forhindring, vi skal overstå, den sidste fase af dette filtreringsapparat er, hvordan vi forholder os til Loven. Uden filtreringsapparatet kan vi ikke leve i Romerbrevet 8, fordi den væsentlige betingelse er "ingen fordømmelse." Øjeblikket, hvor vi kommer under fordømmelse, er det øjeblik, hvor vi er ude af det Åndskontrollerede liv i Romerbrevet 8. Djævelens hovedformål er at bringe os under fordømmelse. Formålet med Guds ord, især i Romerbrevet, er at udfri os fra fordømmelse.

Bøn
Tak, Herre, for din tilgivelse. Jeg er fri for djævelens bestræbelser på at bringe mig under fordømmelse, og der er ingen fordømmelse for mig, fordi jeg er i Kristus Jesus. Jeg er blevet tilgivet og sat fri fra mine synder. Amen.


Til 10 Jun: