Til Daglig Andagt
23 Jul: Hvad Er Hellighed?

Jeg Er Hellig
Af Derek Prince

Der er en enorm misforståelse om hellighed. Mange kristne forsøger at opnå hellighed ved at afholde sig fra ting. De tænker, at hvis jeg ikke gør dette eller hint, så er jeg hellig. Men det har intet at gøre med at være hellig. Der er ting, du ikke kan gøre, hvis du er hellig, men at antyde, at hellighed betyder at skære ned på antallet af ting, du er involveret i, er ikke korrekt. Hellighed er ikke negativt. Paulus skrev i Kolossenserne 2:20:
"Derfor, hvis I døde sammen med Kristus fra verdens grundlæggende principper,
hvorfor underkaster I jer jer selv regler, som om I lever i verden...?"

Dette er de fleste menneskers syn på hellighed - at underkaste sig regler. Paulus fortsatte med at give en liste over regler, som nogle mennesker følger i et forsøg på at opnå hellighed:
"'Rør ikke, smag ikke, håndter ikke', som alle vedrører ting, der går til grunde ved brugen; i henhold til menneskenes befalinger og læresætninger... Disse ting har virkelig et udseende af visdom i selvpålagt religion, falsk ydmyghed og forsømmelse af kroppen,
men er uden værdi mod kødets overbærenhed." (vers 21-23)

Med andre ord, at afholde sig fra visse ting gør dig ikke hellig; det er ikke Guds hellighed. I Matt. 5:16 forklarede Jesus forholdet mellem hellighed og vores handlinger:

"Lad dit lys skinne for menneskene, så de kan se dine gode gerninger og prise din Fader i himlen."

At lade "dit lys ... skinne" betyder at gøre gode gerninger, så andre mennesker er i stand til at se Gud. Det betyder ikke at overholde et sæt negative regler. Det er en positiv, kraftfuld kraft. Faktisk tror jeg, at hellighed er den mest magtfulde kraft, der virker i vores univers. At trække sig tilbage i en negativ livsstil og kalde det "hellighed" er selvbedrag. Det er slet ikke, hvad Gud mener med hellighed.

Bøn
Tak, Herre, for at du har kaldt mig. Jeg proklamerer, at jeg vil "lade mit lys skinne" som en positiv, kraftfuld kraft, for jeg er hellig. Amen.


Til 24 Jul: