Til Daglig Andagt
2 Jul: Forenet Med Gud

Jeg Er Blevet Forenet Med Gud Og Er Blevet Ét I Ånden Med Ham
Af Derek Prince

Det er så vigtigt at forstå forskellen mellem den menneskelige ånd og sjæl. Det er ikke sjælen, der er forenet med Gud, men ånden - for ånden blev skabt til forening med Gud; ja, den kan ikke leve ud af forening med Gud. Som et resultat af genfødelsen er den genfødte troendes ånd i stand til at forene sig med Gud.

Lad os gennemgå tre enkle beskrivelser af orienteringen af ånd, sjæl og legeme. Ånden er gudsbevidst. Sjælen er selvbevidst. Kroppen er verdensbevidst. Gennem vores ånd er vi bevidste om Gud. I vores sjæl er vi os selv bevidste. Og gennem vores legeme og deres sanser forholder vi os til verden omkring os.

Når menneskets ånd genforenes med Gud, bliver den genoptændte ånd en lampe. Fyldt med Helligånden oplyser det menneskets indre natur, som var mørkt og fremmedgjort fra Gud indtil da. Vi skal huske, at da Bibelen blev skrevet, var brændstoffet til hver lampe olivenolie, og olivenolie er altid en type eller symbol på Helligånden.

"Menneskets ånd er Herrens lampe, som ransager alle de inderste dele af hans væsen." (Ordsprogene 20:27).

Når menneskets ånd bringes tilbage i forening med Gud, og Helligånden kommer ind og fylder den lampe op, så lyser lampen inde i mennesket - menneskets ånd - og kaster lys over hele dens indre. Han er ikke længere i mørke.

Bøn
Tak, Herre, fordi du forenede dig med mig. Jeg proklamerer, at i eninghed med Herren, ved Helligåndens oplysning, er jeg ikke længere i mørke. Jeg proklamerer, at jeg er blevet forenet med Gud og er blevet én ånd med ham. Amen.


Til 3 Jul: