Til Daglig Andagt
3 Jul: Sammenføjet Med Herren

Jeg Er Blevet Forenet Med Gud Og Er Blevet Ét I Ånden Med Ham
Af Derek Prince

Hvis du aldrig er blevet chokeret over Bibelen, har du nok aldrig rigtig læst den, for Bibelen siger nogle ekstremt chokerende ting. Tag 1 Korinterbrev 6:16, for eksempel:

"Eller ved du ikke, at den, der er knyttet til en skøge, er et legeme med hende? For 'de to', siger han [Gud], 'skal blive til ét kød'."

Vi forstår alle, hvad dette vers taler om – seksuel umoral, utugt og at være fysisk forenet med en prostitueret. Med den kontekst i tankerne, se på, hvad Paulus derefter sagde:

"Men den, der er knyttet til Herren, er én ånd med ham" (vers 17).

Dette vers kan ikke tages ud af kontekst. Som vi har set, i vers 17, talte Paulus om en forening, der er lige så virkelig som den seksuelle forening – ikke en fysisk forening, men en åndelig forening. Det er, hvad det vil sige at være gift med den, der er opstået fra de døde. Det er ikke vores sjæle, der er forenet med Herren; snarere er det vores ånd, for "den, der er knyttet til Herren, er én ånd."

Din sjæl er i stand til teologi, og den er sandsynligvis overbebyrdet med det, men din ånd kender Gud. Ånden er den Gud-indåndede del af mennesket. Det er det, der bragte mennesket til i første omgang i Edens have. Herren åndede livets ånd ind i Adams næsebor (se 1 Mos 2:7). Og den del af mennesket finder aldrig hvile, før den er genforenet med Gud. Du kan jagte efter alle verdens fornøjelser og filosofier, men din ånd er ikke interesseret i dem. Din ånd vil bare have Gud, og det er din ånd, der kan forenes med Gud lige så sandt, som en menneskes legeme kan forenes med en prostituerets legeme. Skil aldrig disse to vers ad. De er totalt forskellige, men deres analogi er nøjagtig og hjælper os med at forstå deres forhold.

Bøn
Tak, Herre, fordi du forenede dig med mig. Jeg proklamerer, at "den, der er knyttet til Herren, er én ånd med ham" - og at denne sandhed gælder for mig. Jeg er blevet forenet med Gud og er blevet ét i ånden med ham. Amen.


Til 4 Jul: