Til Daglig Andagt
30 Dec: Tilbedelse Gør Djævelen Tavs

Lad Os Hele Tiden Ofre Et Lovprisningsoffer
Af Derek Prince

Lovsang er et åndeligt våben, som vi kan bruge til at bringe djævelen til tavshed. Der er måske ikke noget vigtigere faktum i Bibelen end dette. Fra et praktisk kristent liv har Gud givet dig en måde at gøre djævelentavs på. Salme 8:2 siger:

"Af spædbørns og ammende spædbørns mund har du ordineret styrke på grund af dine fjender, så du kan tie fjenden og hævneren."

Salmisten, der henvendte sig til Gud, talte om "fjender" i flertal og "fjenden og hævneren" i ental. "Fjenden og hævneren" er ingen ringere end djævelen selv; "fjender" er de onde ånder, der er satans redskaber mod os. På grund af satan og hans onde ånder har Gud ordineret styrke, så vi kan bringe djævelen til tavshed.

Dette vers blev citeret af Jesus i Matthæus evangeliet. Citatet er en åbenbaring af den fulde betydning af denne passage. I denne scene er Jesus i templet og helbreder de syge, og børnene løber frem og tilbage og råber: "Hosianna til Davids Søn!" (Matt 21:15). Dette gør de religiøse ledere oprørte, så de siger til Jesus: "Hører du, hvad de siger?" Jesus giver os så denne åbenbaring:

"Ja. Har I aldrig læst: ‘Ud af munden på spædbørn og ammende spædbørn har du fuldendt lovprisning’?” (vers 16)

Hvor salmisten sagde: "Du har ordineret styrke," sagde Jesus: "Du har fuldendt lovsangen." Så vi får en enkel, direkte slutning. Guds folks "bestemte styrke" i kamp er "fuldkommen lovprisning". Gud har gjort det muligt for os at bringe djævelen og alle hans onde ånder til tavshed ved fuldkommen lovprisning. Som "børn og spædbørn", hvis vi kun vil prise Gud fuldkomment, vil der komme et våben ud af vores mund, der gør djævelen tavs. Og Gud vil blive herliggjort.

Bøn
Tak Herre. Jeg giver dig lovprisning. Jeg proklamerer, at jeg ved min "fuldkomne lovprisning" gør djævelen tavs og ære Gud. Jeg vil til stadighed ofre et lovprisningsoffer. Amen.

Til 31 Dec: