Til Daglig Andagt
31 Dec: Påkalde Guds Velsignelse

Lad Os Hele Tiden Ofre Et Lovprisningsoffer
Af Derek Prince

Højdepunktet for den præstelige velsignelse, som Aron og hans efterkommere blev pålagt at udtale over Israels folk, kom med disse ord:

"Så skal de lægge mit navn på Israels børn, og jeg vil velsigne dem" (4. Mosebog 6:27)

Ofte er de mest effektive bønner, vi kan bede på andres vegne, bønner om lovprisning og taksigelse, der påkalder Herren Jesu navn over dem. Når vi sætter Jesu navn på dem, som vi beder for, påkalder vi Guds velsignelse over dem. De færreste af os er klar over, hvor meget vi opløfter folk i deres humør, når vi blot priser Gud for dem. Det er en stor del af vores tjeneste som forbedere.

"Bedende Hyde" var en fremragende missionær i Punjab i Indien i det sidste århundrede, da Indien stadig var under britisk styre. Hydes tjeneste var bøn; alt andet var sekundært. Tidligt stødte han på en indisk evangelist, som han anså for ineffektiv og kold. Da han begyndte at bede om denne mand, sagde han: "Herre, du ved -" han var ved at sige, "-hvor kold broder så og så er." Men Helligånden stoppede ham med Ordsprogene 30:10:

"Lad være med at bagtale en tjener for sin herre" (NIV)

Så bror Hyde ændrede sin tilgang. Han begyndte at tænke på alt godt i den mands liv og takke Gud for ham. I løbet af få måneder blev denne mand enestående succesfuld som evangelist. Hvad ændrede ham? Ikke at blive anklaget i bøn, men at være genstand for taksigelse.

Gud har lært mig, at hvis jeg ikke kan takke ham for nogen, har jeg nok ikke ret til at bede for den person. Det er bedst at jeg ikke bede, overhovedet, fordi min bøn kan gøre mere skade end gavn. Som 4 Mosebog 6:27 siger: "Så skal de lægge mit navn på Israels børn, og jeg vil velsigne dem."

Bøn
Tak Herre. Jeg giver dig lovprisning. Jeg proklamerer, at jeg ikke "bagtaler en tjener", men i stedet påberåber Guds velsignelse over ham eller hende. Jeg vil til stadighed ofre et lovprisningsoffer. Amen.