Til Daglig Andagt
29 Dec: Taknemmelighedens Mærke

Lad Os Hele Tiden Ofre Et Lovprisningsoffer
Af Derek Prince

Som vi har set, er taknemmelighed en direkte befaling fra Skriften og et uundværligt tegn på at blive fyldt med Helligånden. Disse kendsgerninger fører til to praktiske konklusioner, der gælder for hver enkelt af os personligt: For det første er en utaknemmelig kristen ulydig; for det andet er en utaknemmelig kristen ikke fyldt af Helligånden.

Taksigelse er også et krav for at komme ind i Guds nærhed, som vi læser i Salme 100:4-5:

"Gå ind i hans porte med taksigelse og hans forgårde med lovsang. Tak til Ham; velsigne hans navn.
For Herren er god; Hans miskunnhed er evig, og hans trofasthed fra slægt til slægt” (NASB)

To væsentlige stadier i vores tilgang til Gud er at gå ind i portene med taksigelse og at gå ind i forgården med lovprisning.

Igen gav salmisten også tre specifikke grunde til, at vi skulle takke Gud. For det første: "Herren er god"; for det andet: "Hans kærlighed er evig"; og for det tredje: "Hans trofasthed varer til evig tid." Hver af disse er permanent og uforanderlig. Gud er altid god; Hans miskundhed er evig; Hans trofasthed er til alle generationer. De primære grunde til at takke Gud afhænger aldrig af vores følelser eller omstændigheder. Vi kan føle os oppe den ene dag, nede den næste; nogle gange bliver vi opmuntret, andre gange modløse. Men der er ingen grund til at ændre vores holdning af taknemmelighed til Gud.

For at nærme os Gud på grundlag af disse tre evige kendsgerninger, er vi nødt til at ændre vores fokus. Vi er nødt til at se væk fra ting, der irriterer, afskrækker eller provokerer os, og ser i stedet på de evige ting, som vi ser med troens øjne. Når vi kommer til Gud med det rette fokus, er vi i stand til at høre fra Gud og modtage fra ham.

Bøn
Tak Herre. Jeg giver dig lovprisning. Jeg proklamerer, at jeg går ind i dine porte med tak, og dine forgårde med lovsang, fordi du er god, og din miskundhed varer evigt. Du er trofast. Jeg vil til stadighed ofre et lovprisningsoffer. Amen.

Til 30 Dec: