Til Daglig Andagt
20 Dec: Udskillensens Mærke

Lad Os Gå Ud Til Ham Uden For Lejren
Af Derek Prince

I Johannesevangeliet udsendte Jesus denne udtalelse:
"Hvis verden hader dig, så husk på, at den hadede mig først. Hvis du tilhørte verden, ville den elske dig som sin egen. Som det er, hører du ikke til verden, men jeg har udvalgt dig ud af verden. Det er derfor, verden hader dig." (Johannes 15:18-19, NIV)

Når verden "elsker os som sin egen," det er et ret sikkert tegn på, at vi ikke tilhører Jesus. Vi er nødt til at tage hensyn til den advarsel. Hvad skal vores holdning så være i lyset af dette? Paulus udtrykte det godt i Galaterne 6:14:
"Men det må aldrig være, at jeg roser mig, undtagen i vor Herre Jesu Kristi kors,
ved hvilket verden er blevet korsfæstet for mig, og jeg for verden" (NASB)

Må vi aldrig prale eller sætte tillid til andet end Herrens kors. Ikke i uddannelse, religion eller trosretning – ingen af disse ting. Vi kan kun trygt prale af Herren Jesu Kristi kors, hvor Jesus vandt en total, permanent, uomstødelig sejr over alle ondskabens kræfter. Gennem korset er "verden blevet korsfæstet for mig, og jeg for verden." Korset er mærket på adskillelsen mellem Guds folk og verden. Når vi accepterer princippet om korset i vores liv, hører vi ikke længere til denne verden. Jesus gav os dette smukke løfte om sejr:
"Jeg har fortalt jer disse ting, for at I skal have fred i mig.
I denne verden vil du få problemer.
Men tag mod! Jeg har overvundet verden." (Johannes 16:33, NIV)

Vi kommer til at få problemer - men Jesus har overvundet verden! Gennem ham kan vi også overvinde verden, hvis vi er villige til at gå ud til ham – uden for lejren og bære hans bebrejdelse.

Bøn
Tak, Herre, for at du kalder mig til at forlade denne verden. Jeg proklamerer, at jeg accepterer korset som et mærke på adskillelse mellem Guds folk og verden – en verden, som jeg ikke længere tilhører. Jeg vil gå ud til ham uden for lejren. Amen.

Til 21 Dec: