Til Daglig Andagt
21 Dec: Hans Forvisning: Vores Accept

Lad Os Gå Ud Til Ham Uden For Lejren
Af Derek Prince

I det sekstende kapitel af 3 Mosebog læser vi om forsoningsdagen, specifikt om syndebukken. Denne dag involverede to geder. En ged var et syndoffer, og den blev dræbt. Den anden buk, som blev kaldt azazel, eller "syndebuk" (3. Mosebog 16:8), blev ført bort i ørkenen. Den blev ført ind i et ubeboet land for at vandre der håbløst og dø af tørst. Den vendte aldrig tilbage.

Jesus var syndebuk i figuren af Forsoningsdagen. Han blev forvist fra den almægtige Guds nærhed. Jesus er faktisk kendetegnet ved begge bukke. Som syndoffer døde han på korset. Men som syndebuk blev han forvist fra Guds nærhed og udholdt vores afvisning for os. Det modsatte af forvisning er accept. Det står der i Efeserbrevet 1:6:

"Han gjorde os accepterede i den elskede."
Vi skal alle forstå, at vi er accepteret. Igen, et af de mest almindelige problemer, som folk har i det moderne Amerika, er følelsen af afvisning. I enhver given menighed kan jeg garantere, at der er flere mennesker, der kæmper med følelser af afvisning. I de fleste tilfælde skyldes disse følelser deres forældre – da de voksede op, har de måske aldrig troet på, at deres forældre virkelig ville have dem, og derfor lærte de aldrig at føle sig accepteret. De går gennem livet og føler sig afvist, ulykkelige, ude af stand til at integrere sig med andre mennesker og ude af stand til at vise kærlighed, fordi de aldrig har oplevet kærlighed.

Jeg har erfaret, at en af de store nøgler til at hjælpe sådanne mennesker er at give dem forsikringen om, at de er accepteret af Gud. Det er også en trøst at vide, at han selv kender smerten ved afvisning, for ingen anden blev så fuldstændig afvist som han, da han døde på korset for vores synder.

Bøn
Tak, Herre, for at du kalder mig til at forlade denne verden. Jeg proklamerer, at fordi Jesus blev forvist fra den almægtige Guds nærhed, er jeg "accepteret i den elskede". Jeg vil gå ud til ham uden for lejren. Amen.

Til 22 Dec: