Til Daglig Andagt
16 Dec: Opfyldelse Af Guds Vilje

Lad Os Vise Taknemmelighed
Af Derek Prince

Taknemmelighed er en måde at udtrykke Kristi fred på, som hersker i vores hjerter, et udtryk for Kristi ord, der bor rigt i os. At takke er et princip, der bør lede alt, hvad vi gør (se Kolossenserne 3:15-17). Lad os se på tre korte, men ikke mindre vigtige vers, begyndende med 1 Tessalonikerbrevet 5:16-18:
“Glæd dig altid, bed uophørligt, tak i alt; thi dette er Guds vilje for jer i Kristus Jesus."

Der er tre enkle instruktioner i disse vers: glæd dig altid, bed uophørligt, og tak i alt. Om at takke i alt, sagde Paulus: "Dette er Guds vilje med dig i Kristus Jesus." Når vi ikke takker, opfylder vi ikke Guds vilje. Med andre ord, vi er uden for Guds vilje. Hvor er det vigtigt at forstå det!

Den anden ting, jeg vil sige om taknemmelighed, eller taksigelse, er, at det er et væsentligt udtryk for Åndens fylde. Paulus skrev: "Udsluk ikke Ånden" (vers 19). Her er, hvad han sagde til efeserne:

"Så vær ikke dum, men forstå, hvad Herrens vilje er. Og bliv ikke fuld af vin, for det fører til udsvævelse, men bliv fyldt med [Helligånden]."
(Ef 5:17-18, NASB)

Paulus forsynede os med en negativ, efterfulgt af en positiv, vedrørende Herrens vilje. Hvis vi ikke forstår disse sandheder om Guds vilje, så er vi tåbelige. Hver opfordring er lige gyldig. Det er forkert for en kristen at drikke sig fuld af vin, men det er lige så forkert for en kristen ikke at blive fyldt med Helligånden. Nogle gange fokuserer vi som religiøse mennesker så meget på det negative – ikke at fylde os selv med vin, så vi bliver fulde – at vi glemmer det positive – at blive fyldt med Helligånden. Vi har brug for at blive fyldt med Ånden.

Bøn
Tak, Herre, for alt, hvad du har gjort for mig. Jeg proklamerer, at ved at takke opfylder jeg Guds vilje og udtrykker Åndens fylde. Jeg vil vise taknemmelighed. Amen.

Til 17 Dec: