Til Daglig Andagt
17 Dec: Bærer Hans Skam

Lad Os Gå Ud Til Ham Uden For Lejren
Af Derek Prince

Den ellevte "Lad os" resolution af Hebræerbrevet er i kapitel 13:

"Derfor led også Jesus uden for porten, for at han kunne hellige folket ved sit eget blod. Lad os derfor gå ud til ham uden for lejren og bære hans vanære. For her har vi ikke en varig by, men vi søger den kommende by.” (Hebræerne 13:12-14, NASB)

Denne passage omhandler vores holdning og forhold til denne nuværende verden. Det fortæller os, at vores hjem ikke er i denne verden. Vi har ikke noget varigt sted i denne verden. Verden forkastede Jesus. Den drev ham ud af byen og korsfæstede ham uden for porten.

Skriften understreger altid, at Jesu korsfæstelse fandt sted uden for bymuren. Jesus blev forkastet. Han blev sat ud af samfundet; verden ville ikke have ham. Og den måde, som verden behandlede Jesus på, før eller siden, og på den ene eller anden måde, bliver den måde, hvorpå verden vil behandle dig og mig som troende. Vi skal være villige til at gå ud til ham – til stedet for korsfæstelse, afvisning og skam – og bære hans bebrejdelse. Et andet sted i Hebræerbrevet står der, at Kristi skændsel er større rigdom end alle Ægyptens skatte (se Hebræerbrevet 11:26). Så hans bebrejdelse bliver vores ære.

Så gav forfatteren en smuk grund: "For her har vi ikke en varig by." Andre mennesker tror måske, at denne verden er permanent, men vi ved, at den ikke er det. "Men vi leder efter den by, der skal komme." Jeg kan godt lide denne oversættelse, fordi der står byen. Der er én bestemt by, der er destinationen og hjemstedet for alle sande troende. Det er der, vi virkelig hører til.

Bøn
Tak, Herre, for at du kalder mig til at forlade denne verden. Jeg proklamerer, at jeg er villig til at gå ud til Jesus "uden for bymuren" og bære hans forkastelse. Jeg vil gå ud til ham uden for lejren. Amen.

Til 18 Dec: