Til Daglig Andagt
15 Dec: Tak Til Gud

Lad Os Vise Taknemmelighed
Af Derek Prince

At være taknemmelig er en direkte befaling fra Skriften; hvis vi ikke er taknemmelige, er vi ulydige (se 1 Tessalonikerbrevet 5:18). Taknemmelighed, ligesom de fleste vigtige holdninger i det kristne liv, udspringer af viljen, ikke i følelserne. Vi behøver ikke at føle os taknemmelige for at være taknemmelige. De, der har børn, træner dem i at sige "tak". I Storbritannien forventes børn at sige "tak", selv før de modtager noget. Det er simpelthen et spørgsmål om ordentlig opførsel.

Gud handler ofte med os på den måde og kræver, at vi siger "tak", før vi rent faktisk modtager noget. Ofte, hvis vi venter med at modtage den først, får vi den ikke.

"Og lad Guds fred herske i jeres hjerter, som I også blev kaldet til i ét legeme; og vær taknemmelig. Lad Kristi ord bo rigt i jer i al visdom, idet I lærer og formaner hinanden i salmer og salmer og åndelige sange, idet I synger med nåde i jeres hjerter for Herren. Og hvad end I gør i ord eller gerning, så gør alt i Herren Jesu navn og tak Gud Fader ved ham." (Kolossenserne 3:15-17)

Denne passage stiller to krav til os: at gøre alt i Herren Jesu navn og at takke, mens vi gør dem. Disse instruktioner gælder for enhver opgave, uanset om det er at skrubbe køkkengulvet, gøre badeværelset rent, køre bil eller skrive et brev.

Det giver os et ret godt mål for ret og forkert. Hvis der er noget, som vi ikke ærligt kan gøre i Herren Jesu navn og takke hele tiden, så må vi hellere lade være. Denne metode fjerner en hel liste over gjoet og ikki gjort. Det er et grundlæggende princip at lede vores ord og handlinger.

Bøn
Tak, Herre, for alt, hvad du har gjort for mig. Jeg proklamerer, at jeg vil gøre alt i Herren Jesu navn og takke Gud Faderen, mens jeg gør det. Jeg vil vise taknemmelighed. Amen.

Til 16 Dec: