Til Daglig Andagt
18 Aug: Ved Ét Offer

Jeg Er Blevet Fuldkommen I Kristus
Af Derek Prince

"For ved ét offer har han for evigt fuldkommengjort dem, som bliver helliget." (Hebræerne 10:14).

I dette vers har vi to tider, og begge har betydning. Den første kaldes den fuldkomne tid: "for ved et offer [offer] har han fuldendt for evigt ...." Man kan sige, at offeret er perfekt. Den er fuldstændig komplet. Lige før denne sætning sagde Hebræerbrevets forfatter, at de gammeltestamentlige præster altid stod og ofrede igen og igen de samme ofre, som aldrig kunne fjerne synden. Så sagde forfatteren om Jesus:

"Men denne mand satte sig, efter at han havde ofret ét offer for synder for evigt, ved Guds højre hånd" (Hebræerne 10:12).

Læg mærke til kontrasten mellem de gammeltestamentlige præster, der stod, og Jesus, der ofrede sit offer og satte sig. Hvorfor satte Jesus sig ned? Fordi han ikke havde noget tilbage at gøre. Han havde gjort det hele. Mens de gammeltestamentlige præsters job aldrig blev afsluttet, fordi deres ofre ikke var tilstrækkelige til at håndtere det virkelige problem, var Jesu død på korset en fuldstændig og endelig handling.

Hvad Jesus har gjort, er det fuldkommen og perfekt. Intet skal tilføjes til det, og intet kan nogensinde tages fra det. Jesu offer er gyldigt for evigt. Det er den perfekte tid.

Da han talte om dem af os, der tilegner sig Jesu offer, skrev Hebræerbrevets forfatter: "Han har fuldkommengjort for evigt dem, der bliver helliget" (Hebræerne 10:14). "Bliver helliget" er i nutidens udvidet tid.. Det, Jesus har gjort, er perfekt, og vores tilegnelse af det er konstant, løbende. Efterhånden som vi bliver helliget, efterhånden som vi bliver adskilt til Gud mere og mere, og efterhånden som vi nærmer os Gud og tilegner os mere af Guds forsyninger og løfter, går vi mere og mere ind i tilbuddet om offeret.

Bøn
Tak, Herre, for dit arbejde i mig. Jeg proklamerer at ved ét offer har Jesus fuldkommengjort dem, der bliver helliget – og det inkluderer mig. Jeg er blevet fuldkommen i Kristus. Amen.


Til 19 Aug: