Til Daglig Andagt
1 Aug: Ordets Våben

Jeg Er Blevet Adopteret Som Guds Barn
Af Derek Prince

De fristelser, Satan bringer imod os, følger et mønster. For det første frister han os til at tvivle på, hvad Gud har sagt – at vores synder er blevet tilgivet, at Gud virkelig elsker os, at vi er blevet accepteret i Guds familie som hans børn, at vi er blevet befriet fra forbandelsen, og at vi har trådte ind i velsignelsen. Men det sidste træk i Satans taktik er at friste os til direkte ulydighed.

Jesus brugte kun ét våben til at besejre Satan: rhema eller Guds talte ord. Han imødegik hver fristelse med den samme sætning: "Der er skrevet." (se f.eks. Matthæus 4:4, 7, 10). Hver var et direkte citat fra Det Gamle Testamente. Satan har intet forsvar mod Guds ord, der således citeres direkte til ham. Han har intet andet valg end at trække sig tilbage i nederlag.

I alt dette er Jesus vores perfekte eksempel. Han stolede ikke på noget af hans egen visdom eller argumenter; snarere brugte han præcis det samme våben, som Gud har givet os: Guds ord. Vores sikkerhed afhænger af at følge Jesu eksempel. Satan er tusind gange klogere og stærkere end vi er. Han kan pege på tusinde fejl i vores egen retfærdighed. Men der er ét våben, som han ikke har noget forsvar imod: Guds ord, talt i tro.

Sådan er den vej, der fører os ud af det territorium, der er overskygget af forbandelser, og ind i det territorium, der nyder solen fra Guds velsignelser. Dens første krav er urokkelig tro, baseret på den udveksling, der fandt sted på korset. Tro af denne art regner Guds løfter som effektive fra det øjeblik, de bliver grebet. Ved hurtig, utvivlsom lydighed og tålmodig udholdenhed bevæger vi os fra vores juridiske rettigheder i Kristus til den fulde, erfaringsmæssige nydelse af dem. Vi møder al satanisk modstand med "Åndens sværd": Guds talte ord (se Ef 6:17).

Bøn
Tak, Herre, for at du valgte mig i kærlighed. Jeg proklamerer at jeg vil møde alle sataniske fristelser og modstand med Guds ord. Jeg proklamerer at jeg er blevet adopteret som Guds barn. Amen.


Til 2 Aug: