Til Daglig Andagt
2 Aug: Børn Og Medarvinger

Jeg Er Blevet Adopteret Som Guds Barn
Af Derek Prince

I Romerne 8:15-17 skrev Paulus til kristne om, hvad der var tilgængeligt for dem gennem deres tro på Kristus.

"For du har ikke modtaget en ånd, som gør dig til en træl af frygt igen, men du modtog sønnenes Ånd. Og ved ham [Helligånden] råber vi: ’Abba, Fader.’ Ånden selv vidner med vores ånd om, at vi er Guds børn. Hvis vi nu er børn, så er vi arvinger - Guds arvinger og Kristi medarvinger, hvis vi i sandhed får del i hans lidelser, for at vi også kan få del i hans herlighed." (NIV).

Ordet Abba er den aramæiske eller hebraiske ækvivalent til det engelske ord "Daddy". Således ser vi her et forhold af intimitet med Gud Faderen, som vi tiltaler som Daddy. Guds Ånd selv giver os vished og tillid til at gøre det.

Bibelen fortæller os, at vi er Guds børn, men Guds Ånd forstærker denne sandhed personligt for hver enkelt af os, i vores hjerter. Vi er Guds børn. Og når vi bliver børn, bliver vi arvinger. Vi er gjort til Guds arvinger og medarvinger med Kristus. Selvfølgelig er en betingelse angivet: hvis vi er villige til at dele hans lidelser. Hvis vi får del i arven, får vi også del i lidelserne. Husk, at perlen er et produkt af pres og stress.

Det er vigtigt at forstå, hvad det vil sige at være medarvinger. Det betyder ikke, at vi hver især får en lille brøkdel af den samlede arv. Det betyder snarere, at Jesus som Guds første søn har hele arven, og vi deler hele arven med ham. Hver enkelt af os har ret til hele arven, som er Jesu arv. Loven om Guds rige deler. Vi griber ikke hver vores portioner, men vi deler alle sammen alt, hvad Gud Fader har, og alt, hvad Kristus Sønnen har.

Bøn
Tak, Herre, for at du valgte mig i kærlighed. Jeg proklamerer at jeg er et Guds barn og en medarving med Kristus. Jeg er blevet adopteret som Guds barn. Amen.


Til 3 Aug: