Til 2024 Menu
Udskift Frygt Med Tro
af Rick Joyner

I sidste uge kom vi ind på forskellene mellem at leve i frygt og at leve i tro. I denne uge vil jeg sætte vores studie af Johannes Åbenbaring på pause for at tale om, hvordan man forhindrer frygt i at overhale vores tro, når vi nærmer os slutningen af tidsalderen. Nedenfor er et uddrag fra min bog At Overvinde Frygt.

I disse sidste dage intensiveres den kamp, dramatisk, der raser om menneskets sjæl. Denne kamp udkæmpes i hvert individ, hver kirke, hver by og hver nation. Hvis vi ikke forstår denne konflikt, vil vi blive besejret. Dette blev skrevet for at hjælpe med at belyse og rive ned et af de mest magtfulde våben, som vores sjæls fjende bruger til at holde mennesket i trældom til dets onde veje. Det våben er FRYGT!

Djævelen bruger frygt til at holde verden under sin magt, ligesom Herren bruger tro til at sætte mennesker fri. Tro vil føre os til Herrens domæne, som er hans rige. Der finder vi den frihed, der frigiver os til at være dem, vi er skabt til at være. Denne kamp mellem tro og frygt, der raser i enhver sjæl, vil afgøre, om vi lever et succesfuldt liv eller ej. Vores livs forløb vil blive dikteret af tro eller frygt. Vi skal alle vælge, hvilken det bliver. Så vi bliver nødt til at kæmpe. Dette budskab skal hjælpe med at styrke dine hænder til denne kamp og give en beslutning om at overvinde enhver frygt, der søger herredømme i dit liv, og erstatte den med en tro, der klatrer uimodståeligt mod opfyldelsen af dit individuelle formål.

Selvom det grundlæggende forløb i vores liv er dikteret af vores underkastelse for enten frygt eller tro, er der grader af dette. Vi er under kontrol af det onde i den grad, at frygten får lov til at styre vores liv. Det er derfor, vi får at vide i Rom. 14:23, "for alt, hvad der ikke er af tro, er synd." Hvis frygt styrer os, så er frygt vores herre. At vandre i lydighed mod Herren kræver, at vi vandrer i tro. Vi får at vide i Hebr. 10:38-39: “ Den retfærdige leve af tro; men hvis nogen trækker sig tilbage, har min sjæl ikke behag i ham. Men vi hører ikke til dem, der trækker os tilbage til fortabelsen, men dem, der tror til sjælens frelse."

Derfor bør det være vores grundlæggende mål at vokse i troen og modstå enhver kontrol, som frygten har over os. Dette er en proces, der kræver fornyelse af vores sind eller selve den tænkning, hvormed vi opfatter og forstår os selv og verden omkring os. Vi vil være dem, der bestemmer, om tro på Gud eller frygt vil styre vores handlinger og overbevisninger.

Vi bør bemærke, at tro på Gud altid er enestående, men der er et væld af frygt, der søger herredømme over os. Der er enkelhed i trosvandringen, der er befriende. Frygt er meget mere kompliceret. En af de mest grundlæggende frygt, der søger kontrol over os, er frygten for mennesket. Under denne kategori findes der en mængde frygt, såsom frygten for afvisning, frygten for fiasko, frygten for forlegenhed eller ydmygelse, og så videre. Det er derfor, jo mere vi vokser i troen på Gud, jo mere fred, hvile og tilfredsstillelse vil vi have i vores liv.

Det er også bemærkelsesværdigt, at det meste af svigt, afvisning og endda ydmygelse faktisk er resultatet af frygt, der styrer os i disse områder. Frygt får os til at gøre ting, som vi ikke ville have gjort, hvis vi levede i tro på det område. Som nogen engang sagde: "Frygt er tro på de ting, du ikke ønsker," og på denne måde forårsager frygt faktisk frigivelsen af de ting, vi frygter.

Det er interessant, at selv dyr kan skelne frygt og reagere på den. De fleste af os har været vidne til, hvordan en person, der har frygt for hunde, synes at vække et ønske hos selv de mest føjelige kæledyr om at angribe ham. Dyr, der er rovdyr, kan med det samme mærke frygt, og det vækker aggression hos dem at fange deres bytte. Det er netop det, fjenden gør ved os åndeligt. Frygt vækker dæmoniske kræfter som vil sværme som bier imod de udsatte/sårbare. På samme måde frastøder troen dem.

Der er niveauer af dæmoniske kræfter, der angriber verden. Disse spænder fra dæmoniske angreb på enkeltpersoner, til fyrstendømmer som søger herredømme over regioner eller hele nationer, til "verdensherskere," der søger herredømme eller indflydelse over hele jorden. Da terrorlederen Osama bin Laden profeterede, at Amerika ville frygte fra nord til syd og øst til vest, udsendte han en dæmonisk profeti, der var en klar indikation af fjendens strategi mod Amerika. Fordi fjenden altid søger at imødegå Guds værk, kan vi med sikkerhed vide, at troen er ved at blive frigivet i Amerika fra nord til syd, øst til vest. Vi er faktisk meget tæt på den største af de store opvågninger, der nogensinde er fejet ind over dette land.

Når fjenden optrapper sit angreb over hele verden for at dominere udenrigspolitikken med frygt og terror, kan vi være sikre på, at det er den største mulighed for tro at blive frigivet ethvert sted, fjenden angriber. Tro er meget stærkere end frygt, og troen vil i sidste ende sejre.

Jordiske regeringer skal kæmpe krigen mod terror på niveau med naturlige våben, men kun kirken kan opnå den ultimative sejr over denne fjende. Vi får at vide i Efeserbrevet 6:12, "For vores kamp er ikke mod kød og blod, men mod magthaverne, mod magterne, mod verdensmagterne i dette mørke, mod ondskabens åndelige magter i himmelen." Dette er ikke en krig mod kød og blod, men en åndelig kamp, som skal udkæmpes med åndelige våben, hvis vi skal have en sand og varig sejr.

Til
OP