Til 2024 Menu
Livet I Den Nye Pagt 38
af Rick Joyner

I begyndelsen af Joh. Åbenbaring står der, at Gud gav Jesus denne åbenbaring, så han kunne vise hans tjenere det gennen Johannes,. Når vi søger at forstå det, må vi først have hjertet, mentaliteten, som en Kristi træl.

Det er sjældent at finde en discipel blandt Kristi tilhængere, som lever efter Herrens egen definition af en discipel. Hvis disciple har en ualmindelig hengivenhed til at kende Herren og hans veje – og det gør de – så er en træll endnu sjældnere. Disse mennesker lever som sande slaver, der ikke gør deres egen vilje, men hans. De tilhører ham og har intet, ikke engang sig selv eller deres tid. De betragter alle ejendele, de har, inklusive deres positioner i hans husstand, som deres Mesters og sig selv som forvaltere.

De, der er kaldet af Herren, får mange titler i Skriften, da hver enkelt betegner et aspekt af, hvad vi er kaldet til at være. Men trællen er den ydmygste af vores kald, hvorfor den også er den mindst underviste og overvejede af hans folk. Alligevel er det det vigtigste, fordi "Gud står de stolte imod, men giver sin nåde til de ydmyge" (Jakob 4:6, 1 Peter 5:5).

Der er ingen skat på jorden så værdifuld som Guds nåde, og han giver kun denne største skat til de ydmyge. Bør vi derfor ikke fokusere vores hengivenhed på at ydmyge os selv på alle måder, vi kan, søge og omfavne enhver mulighed for at gøre dette i stedet for at prale og søge at puste vores image op med andre?

Denne ydmyghed må være virkelighed, ikke blot en lære, for dem, der ville forstå Joh. Åbenbaring. Det blev givet til Herren så han kunne give det videre til hans trælle. De ringeste af alle har den højeste plads hos Herren. Disse er betroet hans største skatte – visdommen og viden om hans veje, hvoraf mange er åbenbaret på deres mest dybtgående og storslåede måde i Joh. Åbenbaring. Vi er endda lovet en velsignelse bare ved at læse den.

Af denne grund vil vi studere den og søge dens forståelse. Denne forståelse vil dog ikke komme fra vores viden og store lærdom, men fra vores ydmyghed. Som Jesus glædede sig i Matt. 11:25-26: "På den tid sagde Jesus: 'Jeg priser dig, Fader, himmelens og jordens Herre, at du har skjult disse ting for de vise og forstandige og åbenbaret dem for de umyndige børn. Ja, Fader, for dette var velbehagelig i dine øjne.'” Hvis dette var mere præcist oversat, ville det formidle en ekstase, Jesus havde over denne sandhed, som fik ham til at hoppe i luften og snurre rundt af glæde.

Så når vi nærmer os denne bog, lad os gøre det som et umyndig barn, hvilket han sagde, at vi skulle blive ligesom for at komme ind i riget. Vi skal være lærevillige som børn og ikke antage, at vi allerede ved det, hvilket kan være en stolthed, som Herren modstår. Uanset hvor mange bøger vi har læst, eller hvor mange prædikener eller lærdomme vi har hørt om Joh. Åbenbaring, må vi nå frem til den nu med åbne, lærevillige hjerter.

Med dette beder jeg dig ikke om at opgive al din viden og forståelse. Jeg beder kun om, at når der er konflikt mellem det og et nyt perspektiv, vil du ærligt overveje det nye, og, hvis det er fortjenstfuldt, lægge den gamle forståelse til side.

Da min forståelse af Joh. Åbenbaring kan være ny for jer på nogle måder, men gammel for mig, vil jeg også gennemgå dette studie for at søge ny indsigt, som jeg ikke har nu. Jeg har bedt Herren om at sende os de samme engle, som talte til Daniel og Johannes, for at komme og undervise os. De er "tjenende ånder," der er sendt for at tjene frelsens arvinger, og vi har brug for dem.

Dette er naturligvis ikke for at antage, at vi søger at tilføje til Skriftens kanon, blot for at forstå den. Da vi hurtigt nærmer os slutningen af denne tidsalder, må vi ønske, at denne kundskab for at blive bedre trælle for vor Herre, og vi må bede om, at enhver øget viden og kundskab vil gøre os ydmyge snarere end arrogante. Ved denne nåde må vi altid huske på, at uanset hvor meget vores kundskab vokser, så ved vi stadig kun "delvis", og vi skal modtage de dele fra andre, vi ikke har, for at få det komplette billede.

Til 39
OP