2023 Menu
48 Livet i Kongeriget 2
Uge 48, 2023
af Rick Joyner

Jeg har været velsignet med at opleve noget af det største tilbedelse, der har været i vores liv, men det har vi mistet ved at lade vores hengivenhed til tilbedelse formørke vores hengivenhed til Herren. Flere gange er jeg blevet distraheret fra Livets Flod af de stor hengivenhed til det der fodrer den.

Derfor har jeg været forsigtig og opmærksom på eventuelle tendenser til at gøre dette igen. Samtidig er jeg fast besluttet på at søge den højeste tilbedelse og koinonia, jeg er blevet velsignet med at opleve. Vi er kaldet til at gå i begge og til at forfølge endnu højere niveauer, end vi har oplevet. Således kan vi ikke stoppe med at stræbe efter Guds højeste for os, bare fordi vi mishandlede det i fortiden. Vi skal lære af vores fejl, men blive ved med at presse på.

Koinonia er en del af vores arv, den Jesus betalte for og en af de største fordele ved den nye pagt. Det kan kun opleves af dem, der vandrer i den nye pagt, fordi det kræver, at Herren selv er i centrum af vores fællesskab. Som Johannes skrev: "Hvis vi vandrer i lyset, som han selv er i lyset, har vi fællesskab med hinanden" (se 1. Joh 1:7).

Vi kan ikke opleve koinonia uden Herren, men selv med Herren i vores midte, kan vi undlade at søge og følge ham mere og drive bort fra ham. Derfor må vi holde Herren som vores hovedbestræbelse med den største beslutsomhed. Ikke bare for at opleve hans nærvær, men også for at vente på Herren, spørge ham om alle ting og lytte efter hans instruktioner og vejledning.

Et af de græske ord, der oversættes med "tilbedelse", er måden en hund slikker sin herres hånd på. En hunds hengivenhed til sin herre er en af de store lektioner i hengivenhed og loyalitet. Som jeg har fortalt før, ønsker jeg at søge Herren ligesom mine hunde gør mig. De vil til enhver tid være så tæt på mig, som de kan. Det meste af tiden ligger de lige ved siden af min stol, men hvis de ligger på tværs af lokalet, er det i direkte udsyn til mig. Hvis jeg bevæger mig lidt, springer deres øjne op, og de er klar til at følge mig, hvis jeg går til et andet rum. Sådan skal vi være hos Herren. Hvis han bare bevæger sig lidt, bør vi være klar til at følge ham og aldrig slippe ham af syne.

Kristen modenhed begynder, når vi bliver mindre fokuserede på de fordele, vi modtager fra ham, og mere fokuserede på de fordele, Herren modtager fra vores forhold. Den største fordel, han modtager fra den nye pagt, er familie, og at vandre i sin families virkelighed er koinonia.

Selv de største gaver og fordele, vi har i Kristus, kan blive fordærvet af vores selviskhed. Han ønsker og forventer, at vi nyder dem, men den største glæde af alle kommer, når vi søger andres og især Herrens velsignelser og gavn mere end os selv. Det er da koinonia realiseres. Kristen modenhed er i høj grad at blive befriet fra selvcentrering til at blive virkelig Kristus-centreret.

I Filipperbrevet 3 skrev apostlen Paulus, som måske levede et af de mest frugtbare liv i menighedstiden, nær slutningen af sit liv, at han endnu ikke anså sig selv for at have opnået. Hvad kunne han ikke have opnået? Sikkert ikke hans frelse eller evige liv, som han opnåede i det øjeblik, han troede på Jesu kors. Han fortsatte med at forklare, at det var det "høje kald." Hvad var dette høje kald, som selv apostlen Paulus ikke troede, han havde opnået efter at have gjort så meget?

Da jeg spurgte Herren om dette som ny kristen, sagde han, at den klareste beskrivelse af det "høje kald" i Skriften var Galaterne 2:20: "Jeg er blevet korsfæstet med Kristus; og det er ikke længere mig, der lever, men Kristus lever i mig; og det liv, som jeg nu lever i kødet, lever jeg i troen på Guds søn, som elskede mig og gav sig selv for mig."

Ugens Ord 49
OP