2023 Menu
4 To Veje 1
Uge 4, 2023
af Rick Joyner

Den mest berømte åbningslinje i en roman er fra Charles Dickens' A Tale of Two Cities : "Det var den bedste af tider, det var den værste af tider." Men hvordan kan enhver tid være både den bedste og den værste af tider? En sammenlignelig bibelsk sætning er i:

Malakias 4:5.
"Herrens store og frygtelige dag."

Hvordan kan Herrens dag være både "stor" og "forfærdelig?" Dickens' bog giver svar på, hvordan det kan være de bedste og værste tider, og Bibelen svarer på, hvordan Herrens dag kan være både stor og forfærdelig. Her er et tip: alt, der kan rystes , vil blive rystet, og det, der ikke kan rystes, fordi det er bygget på Guds rige, vil bestå enhver storms prøve og derved blive et stort lys for dem, der er i mørke.

Hvis vi ser på hele vores liv og tror på, at Jesus er Guds søn, går i kirke, beder og læser vores bibler, kan vi konkludere, at vi har det godt sammenlignet med andre. Men som anvist i 2 Korintherbrev 10:12 er de, der sammenligner sig med andre, "uden forståelse". For sande Kristi disciple skal vi ikke sammenligne os med andre mennesker, men kun med Jesus. Vi er kaldet til at være som ham, og dette er den eneste måling, der betyder noget.

Et af de største bedrag er at tro, at vores liv er behageligt for Gud, når vi faktisk er åndeligt lunkne. "Lunken" er en tilstand, Jesus beskrev som så frastødende, at den fik ham til at kaste op (se Åb 3:15-16). Hvis det er vores tilstand, hvad kan vi så gøre? Enhver, der virkelig har mødt Kongen, vor Gud, som er en "fortærende ild", kan ikke undgå at blive en brændende ild for ham. At være lunken eller mangle lidenskab i ethvert forhold er den største fornærmelse. At handle på denne måde over for Gud er det største menneskelige bedrag.

Jesus sagde i Lukas 12:49: ”Jeg er kommet for at kaste ild på jorden; og hvor ville jeg ønske, at det allerede var tændt!" I den tale, der følger efter denne udtalelse, talte Herren om splittelser, der ville komme til familier, og hvor vigtigt det var at kende tidens tegn. Har vi nogensinde overvejet, at de nuværende splittelser, der manifesterer sig i vores tid, selv i familier, er ting, som Herren krævede? Hvordan kan det være, når han bad så meget om enhed i Johannes 17?

Dette er et paradoks, ikke en selvmodsigelse. Han's folks enhed ligger han's hjerte nært, men en falsk enhed, der fortrænger og distraherer fra den sande enhed, er den største fjende. Sand enhed kan kun ske, når Guds folk er adskilt fra det onde, der dækker denne jord, og dette kræver en adskillelse fra alle, der elsker det onde mere end Herren.

Så hvordan opfylder vi befalingen om: "Søg efter fred med alle mennesker og den helliggørelse, uden hvilken ingen vil se Herren" (Hebræerne 12:14)? Og hvordan kan vi have "fred med alle mennesker", når verden er ved at falde ned i frygteligt mørke og voksende splittelse? Dette er ikke altid muligt, hvorfor vi bliver instrueret i at stræbe efter fred uden nødvendigvis at opnå det. Heller ikke at forfølge fred er det samme som at forfølge enighed.

Det er altid rigtigt at stræbe efter fred med dem, vi er uenige med. Det er også vigtigt at have visdom til at vide, når dette ikke er muligt. Det, vi altid må stræbe efter og aldrig stoppe med at opnå, er "den helliggørelse, uden hvilken ingen vil se Herren." At blive helliggjort er at være hellig for Herren, og at være hellig for Herren er at være "helt" han's. Det bedste eksempel på dette er i Jesu liv.

Uden tvivl var Jesus den mest helligede person, der vandrede på jorden, men alligevel blev syndere tiltrukket af ham og han til syndere. Han's værste fjender var de selvretfærdige, der gik i dybt mørke. Syndere blev tiltrukket af Jesus, fordi han ikke tog del i deres synd eller gik på kompromis med den på nogen måde. Han var standhaftig i sin hellighed, hvilket tvang ham til at hade synd. Men sand hellighed forener os med den sande Gud, som elsker alle mennesker og ønsker, at alle mennesker skal frelses.

Når splittelsen i vores verden vokser, vokser vi i kærlighed eller had til vores fjender? Dette kan afgøre, om vi er på livets vej eller er drevet ind på en af de mange stier, der fører til mørke. Vi skal lære at elske vores fjender og dem, der hader os. Det betyder dog ikke, at vi skal være enige med dem. Ægte kærlighed vil aldrig kompromittere sandheden.
Ugens Ord 5
OP