2019 Menu
Den 2den Amerikanske Revolutions/Borgerkrig 52
af Rick Joyner.

En af de mest mindeværdige udtalelser, der nogensinde har åbnet en bog, var: "Det var den bedste af tider, og den værste af tider." Dette kunne siges til alle tider, og det er sandt i dag

. Herrens dag kaldes "Herrens store og frygtelige dag." Det vil være fantastisk for nogle, og forfærdeligt for andre. Præsidentvalget i 2016 kunne have været en forsmag på dette. Der var omtrent lige mange, der takkede Gud for resultatet, som der var dem, der bandede. 2020 bliver sandsynligvis en gentagelse af dette, hvis ikke mere. Desto mere er det, fordi indsatsen bliver større for hvert år.

Det er de tider, vi er i. De vil blive mere og mere intense, men vi er faktisk blandt de mest privilegerede til at leve i disse tider. Ligesom de største vækkelser og bevægelser fra Gud i historien alle kom i de mørkeste tider, efterhånden som mørket tiltager, vil det være en af de største muligheder at vandre i lyset – og at være det lys, vi er kaldet til at være.

Hvilke faktorer vil afgøre, om denne "Herrens dag" vil være stor eller frygtelig for os? En af de mest afgørende faktorer er, om vi er en taknemmelig person eller en klager. Som vi bliver fortalt i Salme 16:11, er "glædens fylde" i Herrens nærhed. Vi ved fra Salme 100, at vi går ind i hans porte med taksigelse, og vi går ind i hans forgårde med lovsang. Det betyder, at vi kommer endnu tættere på ham med tilbedelse. Det er ikke muligt at være ængstelig eller deprimeret i hans nærhed, fordi der har vi "glædens fylde." Som vi får at vide i Nehemias, er hans glæde vores styrke.

Som vi også læser, ville Herren ikke tillade den første generation at forlade Ægypten og gå ind i det forjættede land på grund af deres brokken og klager. Han sagde, at sådanne ikke ville "gå ind i hans hvile". Vi finder hvile og forfriskning ved at være forbundet med Kristus. Brokken og klagen er resultatet af et hjerte, der er indstillet på det modsatte af tro og ikke kan være i Herrens nærhed.

Vi bør se fremtiden i øjnene, at den bliver fantastisk, uanset udfordringerne. Vi har løftet fra vores Gud om, at alt i vores liv vil fungere til det gode for dem, der elsker ham og er kaldet i overensstemmelse med hans hensigt (se Rom 8:28), og han kan ikke lyve. Så selvom tiderne er hårde, vil de være gode for os. Vi kan og skal takke ham for alt i vores liv, inklusive udfordringerne. Dette fører os til hans nærvær, hvor troen ikke kan undgå at vokse, og svaret på udfordringerne kommer.

Ligesom Herrens dag enten vil være stor eller frygtelig for forskellige individer, vil det samme være tilfældet for individuelle byer og nationer. På grund af dette kan det gå dårligt for vores by eller nation og stadig gå godt for os, hvis vi bliver i Herren. Ligesom hver enkelt kan bestemme, hvordan tingene går for dem, ved hvordan de vandrer med Herren, kan en by, stat eller nation gøre det samme.

Hvad er vendepunktet? Hvor stor er procentdelen af mennesker på et sted, som skal tjene Herren, eller de spørgsmål, som vi må tage ham på, som vil opnå hans gunst og beskyttelse? Med Abrahams forbøn for Sodoma sagde Herren, at han ville skåne den by, hvis der bare var ti retfærdige i den. Stoppede Abraham sin forespørgsel, før Herren ville stoppe? Hvorfor spurgte Abraham ikke igen, om han ville skåne byen, hvis der kun var fem, eller endda én, retfærdige i den? Selvfølgelig var der én retfærdig, der levede i den, en som Skriften kalder "retfærdige Lot." Men Herren skånede ikke byen kun for ham. Hvorfor?

Måske ville Herren have skånet Sodoma, hvis der kun havde været nogle få flere retfærdige i det, eller hvis Lot havde været mere retfærdig. Dette afsløres ikke, måske fordi vi er så tilbøjelige til at målrette de mindst nødvendige for at klare os. At forlade dette tvetydige holder os i jagten, fordi Herren ikke ønsker, at nogen skal gå til grunde, men snarere at alle skal komme til ham.

På hvilket tidspunkt i vores vandring på Herrens veje betragtes vi som retfærdige? Under den nye pagt betragtes vi som retfærdige ved tro på Jesu forsoning på korset. Er det nok at tro på hans forsoning for vores evige frelse, eller har vi også brug for at tro på syndens udfrielse i vores daglige liv? Behøver vi så at tro på ham for vores byers og nationers frelse? Han ofrede for vores forsoning, fordi han elskede hele verden, ikke kun os.

Jesu sande disciple kan svare på dette, fordi det er åbenbaret i Skriften. Sande disciple er forpligtet til at kende Herren og hans veje, som åbenbaret i Skriften. Fra skrifterne ved vi, at Herren foretrækker at vise barmhjertighed frem for at dømme. Da en ond konge som Akab, en af de ondeste konger nogensinde, omvendte sig lidt, og Herren udstrakte ham barmhjertighed, kender vi Herrens tilbøjelighed. Men Herren viste Akab barmhjertighed, fordi han ydmygede sig selv lidt; ingen steder bliver Akab nogensinde omtalt som retfærdig. Den barmhjertighed, som Herren viste ham, var personlig, og hans rige led stadig en frygtelig dom.

Selvom vi ikke kan etablere en absolut linje med hensyn til lydighed eller tro, der får os til at blive betragtet som retfærdige, er det tydeligt, at de, der med vilje søger Herren og prøver at adlyde og elske ham af hele deres hjerte, helt sikkert tiltrækker hans nåde og gunst. At være retfærdig er at gøre det, der er ret i Herrens øjne, men som vi bliver fortalt i Ordsprogene 24:16, "falder en retfærdig mand syv gange og står op igen." Så de retfærdige kan falde gentagne gange, men de bliver ved med at rejse sig og kæmpe videre.

De usikre og umodne ønsker detaljerede, klare retningslinjer, men Herren har efterladt mange hemmeligheder i sit ord. Dette får os til at søge ham for dybere forståelse. Han skjuler ikke ting fra os, men for os. Hvis vi bliver på livets vej, vil vi finde alt, hvad vi behøver at vide, når vi har brug for at vide det. Livets vej er ikke i en regelbog, men i et eventyr om at følge Kongen - det største eventyr, vi kan opleve i livet.

Selvom vi måske ikke får at vide præcis, hvor meget tro på ham vi behøver for at være retfærdige, får vi at vide, hvad frugten af at have tro på ham vil være. Vi får at vide, at ting som hans disciple vil blive kendt af deres kærlighed til hinanden. Så når vi hører nogen sige, at de elsker Gud, men ikke kan lide hans folk, ved vi, at de ikke er en discipel. Som Johannes skrev, er det ikke muligt at elske Gud og ikke elske hans folk. Der er mange tegn, såsom stigende kærlighed, der fortæller os, at vi stadig er på vej.

Vi ved, at i slutningen af denne tidsalder vil mørket vokse, men det vil også lyset for dem, der vandrer med Gud. Mørket får lyset til at virke endnu lysere. Efterhånden som denne "store og forfærdelige" tid udfolder sig, vil både det gode og det onde blive mere tydeligt. Dette er ikke en dag for neutralitet. Det neutrale, det ligegyldige og det lunkne vil ikke tåle det. Lad os beslutte, at vi vil vandre i mere lys og mere kærlighed – først til ham og derefter til hinanden.

Ugens Ord 2020. 1
OP