Til Oversigt 2018
Den Store Prøve – Åbenbaringens Bog 38
Rick Joyner

Den næste tekst, der skal dækkes, er Åb. 20:7-10:

Når de tusind år er til ende, vil Satan blive løsladt fra sit fængsel, og vil drage ud for at bedrage de nationer, som er i jordens fire hjørner, Gog og Magog, for at samle dem til krigen; antallet af dem er som sandet på stranden. Og de kom op på jordens brede slette og omringede de helliges lejr og den elskede by, og ild kom ned fra himlen og fortærede dem. Og Djævelen, som forførte dem, blev kastet i ild- og svovlsøen, hvor også dyret og den falske profet er; og de skal pines dag og nat i al evighed.

Dette har været en udfordrende tekst for mange, siden Johannes første gang delte Åbenbaringen. Efter de tusinde år – perioden for genoprettelsen af alle ting og det årtusinde, hvor Kristus hersker – bliver Satan atter sluppet ud for at bedrage nationerne! Dette leder os til to vigtige spørgsmål:

For det første, hvorfor ville Herren tillade dette?

For det andet, hvordan kunne nogen blive bedraget igen af Satan, efter at Jesus havde regeret over jorden i tusind år?

For at besvare det første spørgsmål har vi Skriftens vidnesbyrd om, at Gud er hengiven til at få alle sine gerninger testet for at bestemme kvaliteten af arbejdet. Han vil tillade, at hans genoprettede verden også bliver prøvet (se 1 Kor. 3:10-15).

Svaret på det næste spørgsmål kommer under PAC's lære: "Folk er skøre!" Se på den bizarre læer, der er i direkte modstrid med skrifterne, som vinder popularitet i vores egen tid. Så mange kristne falder for dem. I de to tusinde år fra Abraham til Jesus, hvor mange gange så Israel Guds vidunderlige og frygtindgydende gerninger og faldt derefter tilbage? Hvad med kirken i vores historie? Hvad med os? Når genoprettelsens arbejde er afsluttet, vil Herren tillade, at det bliver prøvet, så det, der er tilbage, aldrig vil vende sig fra ham igen.

Det ville tage mig for lang tid at fastslå dette, som det fortjener i dette Ord for Ugens format, men hvis du har levet det sejrende kristne liv for at regere sammen med ham i årtusindet, så har du allerede bestået testen – denne prøve i slutningen vil ikke være for dig. For dem, der ikke er blevet udfriet fra slangens natur – som vi får at vide var "listig, snu," hvilket indebærer altid at søge at slippe af sted med så meget som muligt – så vil dette være en alvorlig prøve.

Vi bør også bemærke i denne tekst, at det er i slutningen af årtusindet, at Gog og Magog leder angrebet på den "elskede by," Jerusalem. En rod til meget bedrag kan spores til afvisningen af det klare bibelske vidnesbyrd om, hvor meget Gud elsker Jerusalem og det jødiske folk. Mange kristne er faldet over det Paulus advarede om – at blive "hovmodige over for de naturlige grene." At afvise enhver lære, der er så klar i Skriften, afslører en mentalitet om at ændre eller tilføje til Guds Ord, som fører til bedrag på andre områder.

Mange har en endetidslære der får denne kommende kamp om Jerusalem til at finde sted inden udgangen af denne tidsalder, i den "store trængsel". Det er utroligt, hvordan læsning af hele Bibelen kan påvirke nogle endetidslærer. Der er også mange gode grunde til at stille spørgsmålstegn ved nogle antagelser om, hvem Gog og Magog er, men det skal behandles i en anden undersøgelse.

Der er lærer, der forkyndes i vores tid, som siger, at Gud ikke dømmer mere, eftersom korset betalte for alle vores synder – fortid, nutid og fremtid. Virkelig? Læren giver kun mening, indtil du læser Bibelen. Jesus selv tilbageviser denne tåbelighed, ligesom hans ord gør det lige igennem Det Nye Testamente og til slutningen af Johannes Åbenbaring.

Vi må forstå, at hans domme er for vores frelse og kommer, fordi han elsker os, ikke fordi han ønsker at ødelægge os. Imidlertid vil ødelæggelse, den anden død, hvorfra der ikke er nogen opstandelse eller genoprettelse, være den pris, som betales af dem, der nægter hans retfærdighed og domme.

I stedet for at undervise eller omfavne lære som er tilbagevist af hele Bibelen, bør vi spørge, hvordan vi forbereder os til hans dom, så hans dom over os er: "Godt gået, gode og tro tjener" (se Matt 25:21 NKJV). Vi får at vide, at vi kan "dømme os selv, så vi ikke bliver dømt« (se Matt 7:1). Når noget helt klart skal komme, er det visdom at forberede sig på det i stedet for at finde på ting for at modbevise det, der kommer.

Ugens Ord 39
OP