Til Oversigt 2018
Niveauer Af Opstandelse – Åbenbaringens Bog 32
Rick Joyner

I denne uge kommer vi til Åb. 20:5-6:

Resten af de døde kom ikke til live, før de tusinde år var fuldendt. Dette er den første opstandelse.

Salig og hellig er den, som har del i den første opstandelse; over disse har den anden død ingen magt,
men de skal være Guds og Kristi præster og konger og regere med ham i tusind år
.
Her ser vi, at der er to opstandelser. Den, der blev behandlet i sidste uges tekst, var den "første opstandelse," som igen nævnes her som dem, over hvem den anden død ikke har nogen magt, og som er Guds præster og konger, der regerer med Kristus gennem årtusindet. Dette er kun begyndelsen på deres evige liv. Så vi har to opstandelser og to dødsfald behandlet her.

Hebræerbrevet nævner dem, der er en del af den "bedre opstandelse." Dette er også bekræftet i andre skrifter, hvilket gør det klart, at der er niveauer af opstandelse. Det, der kvalificerer os til det ene eller det andet, hentydes til, at de, der vil være en del af den første opstandelse, er de sejrende og martyrer, eller dem, der levede korsets liv og ofrede der liv for Guds formål. Dette synes at udlede, at de, der troede på Kristus for deres synders forsoning, men fortsatte med at leve for sig selv mere end for ham, ikke vil være en del af den første opstandelse, men snarere den anden.

Vi bør altid huske på, at når noget er tvetydigt i Skriften, er det det, Herren havde til hensigt. At forsøge at gøre det mere specifikt og klart, end det er, ville være en farlig antagelse. Mange kætterier er resultatet af mennesker, der forsøger at føre til logiske konklusioner, hvad Gud kun har åbenbaret delvist. For at noget skal være en kirkelære, må det stå klart i Skriften, og alt andet må vi sætte under kategorien en mening, som apostlen Paulus gjorde i nogle af de ting, han skrev. Så det følgende er min mening, afledt af mine studier af, hvad andre har skrevet om dette, som jeg mente var rimeligt, men ikke nok til at give det den høje position som en kirkelære.

Jeg vil også tilføje her, at der er generaliseringer lavet af mange lærere, som tager nogle skriftsteder og forsøger at anvende dem for bredt. At der er en himmelsk opstandelse til den "guddommelige natur," er ofte blevet anvendt på alle, når det er den "bedre opstandelse," som kun opnås af de sejrende. Det ser ud til, at de andre, der opnåede evigt liv ved deres tro på Jesu sonoffer for deres synder, vil blive genoplivet på jorden som mennesker. Forskere har antaget, at det er dem, der udgør en stor del af jordens befolkning i løbet af årtusindet.

Nogle lærere tilskriver de opstandne på jorden som mennesker som værende de "tåbelige jomfruer," der ventede på brudgommen, men uden den iver og visdom, han fortjener. De opnår evigt liv, men ikke på flyet med overvinderne. Andre har skelnet mellem dem, der er inviteret til bryllupsfesten, og dem, der har opnået at blive en del af bruden. Vi har også bemærket, at der er den "store skare," der står foran tronen i Åbenbaringen 7, og de sejrherre i Åb. 3:21, som sidder sammen med Herren på hans trone.

Alle disse forskelle i Skriften gør det klart, at der er niveauer af opstandelse, der er højere end andre. Vi kan kun spekulere i, hvad de er, men det faktum, at der er større belønninger for større hengivenhed og tjeneste i dette liv, er tydeligt i Skriften. De belønninger, der er klare, er at være en del af Guds kongelige familie som fælles arvinger med Jesus, til dem, der vil være hans undersåtter i riget.

At være det laveste subjekt i riget i den kommende tidsalder vil være bedre end det bedste liv, vi kunne have i denne tidsalder, men de højere niveauer er hinsides, hvad vi overhovedet kan forstå. Alligevel er jagten på den "bedre opstandelse" langt vigtigere end noget, vi kunne opnå med vores stræben i dette liv. Det var åbenbart, hvad apostlen Paulus mente i Filipperbrevet 3, da han skrev, at han ikke troede, at han endnu havde opnået det. Han talte åbenbart ikke om frelse, da han opnåede evigt liv i det øjeblik, han troede på forsoningen. Han fortsatte med at sige, at han glemte, hvad han kunne have pralet med før for at søge "Guds høje kald i Kristus Jesus."

De, der opnår "Guds høje kald i Kristusm," vil åbenbart stadig regere sammen med Kristus over jorden i årtusindåret, men som dem, der deler hans guddommelige natur. Hvad der kommer efter det, kan vi kun spekulere i, men vi ved, at det vil være vidunderligt for alle. Den genoprettede jord vil være vidunderlig, og at blive genoplivet som mennesker uden synd og sygdom vil også være vidunderligt. Vi ved også, at Gud selv vil bo på jorden blandt mennesker.

Så får vi at vide om en tid, hvor jorden, tilsyneladende hele det fysiske univers, er rullet sammen som en rulle. Vi ved fra videnskaben, at der vil komme et tidspunkt, hvor selv de største stjerner vil have forbrugt alt deres brændstof, og det fysiske univers vil blive mørkt. Fordi alle, der stoler på Jesu forsoning, har evigt liv, ser det ud til, at der vil være en tid langt ude i fremtiden, hvor alle får åndelige legemer.

I næste uge vil jeg dele nogle personlige profetiske oplevelser i det himmelske eller åndelige rige, som hjalp mig til at forstå nogle af disse forskelle. Vi vil derefter gå videre til den spændende afslutning af Johannes Åbenbaring.

Ugens Ord 33
OP