Til Oversigt 2017
Forstå Bibelsk Symbolik - Åbenbaringens Bog 25
Rick Joyner

Når vi søger at forstå den mulige symbolik af de 144.000, er vi nødt til først at gennemgå principperne for bibelsk symbolisme, så vi ikke glider ind i "fri tankeforbindelse" - påstanden om, at noget er repræsentativt uden fuldt ud at etablere de bibelske forbindelser, der fører til denne tro. Uden at gøre dette kan næsten enhver hævde, at næsten alt betyder næsten alt. Dette er en opskrift på vildfarelse.

Lad os også overveje, at bibelsk symbolik sjældent er så jernbeklædt, at den lader os være selvsikker omkring vores konklusioner. Det åbner os snarere for yderligere forståelse. I sagens natur hjælper bibelsk symbolik os til at forstå mere end blot, hvad Gud gør – den hjælper os med at forstå hvorfor. Dette er vigtigt for ham, der søger sine tilhængere for at være venner og endda familie.

Så vi vil kort overveje et par af de grundlæggende principper i bibelsk symbolik med den hensigt at se, hvordan det kan hjælpe os med at identificere de 144.000.

I 1 Kor. 10, efter at have opregnet begivenhederne om Israels udfrielse fra Ægypten og deres rejse gennem ørkenen, hævder apostlen Paulus i vers 11: "Se, disse ting skete for dem som et eksempel, og de blev skrevet til vores vejledning, på hvem tidernes ende er kommet." At forstå dette er afgørende for at forstå nogle af de vigtigste begivenheder, der udspiller sig i disse tider.

Apostlen Paulus hævdede, at alt, hvad Israel gik igennem, var et profetisk billede, et kort for dem, der lever i slutningen af tidsalderen. Han sagde ikke, at disse begivenheder ikke bogstaveligt talt skete. De to træer i haven var profetiske billeder men det betyder ikke, at beretningen i 1 Mosebog ikke var bogstavelig. De var profetiske begivenheder, der varslede en kommende begivenhed eller virkelighed. Gal. 4:22-26 giver os et godt eksempel på dette princip:

For der står skrevet, at Abraham havde to sønner, en med trælkvinden og en med den frie kvinde.

Men sønnen ved trælkvinden blev født efter kødet, og sønnen af den frie kvinde ved løftet.

Det har et billedlig betydning, for disse kvinder er to pagter: Den ene udgår fra Sinaj-bjerget og føder børn til trældom; hun er Hagar.

Denne Hagar er Sinai-bjerget i Arabien og svarer til det nuværende Jerusalem, for hun er i slaveri med sine børn.

Men Jerusalem ovenover er frit; hun er vores mor.

At denne beretning om Sarah og Hagar repræsenterer noget så vigtigt som de to pagter afslører, hvor vidtstrakte profetiske billeder kan være. Desværre, som Peter skrev, vil de "ustabile og uoplærte" (se 2 Peter 3:16) forvrænge selv skrifterne. Nogle vil altid føre sådanne lære til yderligheder, bruge dem tilfældigt og med "fri tankeforbindelse" eller ikke forbinde dem ordentligt med den bibelske fortælling. Men den forkerte brug af dem ophæver ikke deres korrekte brug, hvilket er afgørende for at forstå Daniels Bøger, Åbenbaringens bogen og andre bibelske profetier.

Emnet profetiske billeder er en bog værdig, og nogle er blevet skrevet, men vi har ikke tid til at dække dette emne, som det fortjener i dette studie. Alligevel er det nødvendigt at forstå, at mange af Skriftens profetier, især i Åbenbaringens bogen, er billeder. Israels tolv stammer er sådan et profetisk billede.

I patriarkernes fødselsrækkefølge gør betydningen af deres navne, hvordan de blev navngivet, hvem deres mor var, profetierne udtalt over dem og deres historier, alt sammen dem til en bemærkelsesværdig parallel til kirkehistoriens udfoldelse. Af denne grund kunne disse 144.000 være fra de tolv åndelige stammer i Israel, som udfoldede sig gennem kirketiden. Jo mere du graver ned i detaljerne, jo mere fornuftigt giver det.

Som Paulus skrev i: Rom. 2:28-29. "For han er ikke en jøde, som er det i det ydre, og omskærelsen er heller ikke det, som er det ydre i kødet. Men han er en jøde, som er det indvendigt; og omskærelse er det, som er af hjertet, ved Ånden, ikke efter bogstaven; og hans har ikke sin ros fra mennesker, men fra Gud."

Apostlen Paulus skrev frimodigt, at Herren ikke vil glemme eller annullere sine løfter til det jødiske folk, som han uddyber i stor dybde i kap. 9-11. Han gentog også, at jøden ikke kun er efter kødet, men efter Ånden, som han forklarer i:

Rom. 9:6-8.
Men det er ikke som om Guds ord har slået fejl. Thi de er ikke alle Israel, som stammer fra Israel;

og de er heller ikke alle børn, fordi de er Abrahams efterkommere, men: "GENNEM ISAAK VIL DINE AFKOM BLIVE NÆVNT."

Det vil sige, at det ikke er kødets børn, der er Guds børn, men løftets børn betragtes som efterkommere.

I Kristus er der hverken jøde eller hedning (se Galaterne 3:28; Kolossenserne 3:11). Der er andre faktorer, der peger på, at de 144.000 er de "sande jøder." Det er dem, der er jøder efter Ånden, og dette selskab består af både jøder i det naturlige og hedninger, som er ét i Kristus.

Det er forståeligt, hvis du ikke helt kan fatte dette endnu, men jeg tror, at du vil, da de andre brikker til dette billede samles, som vi fortsætter med i næste uge.

Ugens Ord 26
OP