Til Oversigt 2017
Kilden Til Vores Tillid – Åbenbaringens Bog 20
Rick Joyner

Vi lavede for nylig en overfladisk undersøgelse af "jordens fire vinde," og hvordan de udfoldede sig over historien. Dernæst vil vi dække, hvordan beseglingen af trællene foregår på dette tidspunkt, og hvordan de vil holde sig fra at tage "dyrets mærke."

For det første forsikrer Herren os om, at ingen kan rives ud af hans hånd. Satan kan ikke stjæle det, Gud beskytter, og han kan heller ikke sætte sit segl over Guds segl. Det vigtige spørgsmål er, hvordan vi forbliver i Guds beskyttelse, og hvordan vi undgår at tage djævelens mærke af dyret, idet vi bliver beseglet som Guds tjener.

Vi har tidligere studeret, hvordan en modnende kristen går gennem fem niveauer af forhold til Gud. Disse er: troende, discipel, tjener, ven og Guds søn/datter. At være troende er vidunderligt, og de, der omfavner Jesus som Frelser og hans kors til forsoning for synder, har evigt liv. Alligevel Missionsbefalingen skulle gøre disciple, ikke kun omvendte. Få troende fortsætter med at være Herrens discipel ifølge hans definition af en discipel. Færre går stadig ud over at være en discipel til at være en sand træl.

I begyndelsen af dette studie af Åbenbaringens bogen dækkede vi det grundlæggende i, hvad en Kristi træl er, fordi denne Åbenbaring blev givet til Herren for at give den til hans tjenere. Af denne grund er det kun de, der er sande tjenere, der fuldt ud kan forstå Åbenbaringens bogen. Så det er afgørende at forstå og omfavne dette kald. Vi vil gennemgå disse grundlæggende ting for at skabe den nødvendige forbindelse til denne tekst.

Vores forhold til Kristus på alle niveauer er mere end blot at vide det, sige det eller påstå det – det skal være en realitet i vores liv. Det nytter os ikke noget at sige, at vi tror på Kristus, hvis vi ikke rent faktisk tror på ham. Hans lærdomme redegør for, hvordan hans sande tilhængere ville være og gøre. Ligeledes hjælper det os ikke noget at hævde at være hans træl, hvis vi ikke lever som en træl. Vores mål må være mere end blot at forstå en tjeners liv – vores mål må være at leve det.

Ordet "træl" er en pænere måde at sige "slave" på. Kristi træl er Kristi slave. En slave ejer intet selv, inklusive tid, penge, ressourcer og endda deres familie. Vi bliver trælle, når vi giver ham alt og ikke holder noget tilbage, som Herren sagde i Lukas 14:33: "Så på samme måde kan den af jer, som ikke forlader alt, hvad han har, ikke være min discipel."

Under den gamle pagt var slaver tilladt, men trældom var betinget og havde en udløbsdato. Hvis tiden kom til at en slave skulle befries, men de elskede deres herre og ønskede at forblive i deres tjeneste, kunne de vælge at gøre det. Da de gjorde dette, blev de ført til døren til mødeteltet og blev markeret af præsten som deres herres faste slave.

Ligeledes må vi vælge at blive Herrens træl. Han vil ikke påtvinge nogen dette. Vi blev købt med en pris, og vi er ikke vores egne. Vi skal vælge at leve et liv i total forpligtelse. Når vi gør dette, markerer han os som sin træl. Vi ser dette mærke, som Herren sætter på sine trofaste selv i Det Gamle Testamentes tid.

Vi ser, at dyret er en økonomisk magt, og dets mærke er et økonomisk mærke, der bestemmer, om vi kan "købe, sælge eller handle." Dette skyldes, at økonomisk magt er den dominerende magt i slutningen af denne tidsalder. Herren kaldte tidens afslutning for "høsten," som er, når al sæd, der sås i mennesket, modnes, de gode og de onde. Så dette vil være tidspunktet, hvor mørket er i fuld modenhed, men også lyset.

Det ultimative mørke er indeholdt i et dominerende økonomisk system, fordi penge er et ultimativt idol for det menneskelige hjerte. Dette er det primære, folk sætter deres lid til i stedet for Gud. Økonomi er et vigtigt sted, der bestemmer, hvem vi egentlig tilhører.

Bob Dylan fik ret, da han skrev sangen "You Gotta Serve Somebody." Tro det eller ej, kan lide det eller ej, alle på jorden er slaver. Vi er enten slaver af synd og ondskab, eller også er vi Kristi slave. Mange forsøger at forhandle en aftale mellem de to, men jo tættere vi kommer på slutningen af denne tidsalder, jo mindre vil folk være i stand til at vakle mellem de to. Lige nu er vi i den tid, der kaldes "beslutningens dal," og beslutningen er, hvem vi vil tjene.

Vi vil grave lidt mere ned om dette i næste uge, men lad ikke en dag gå uden at søge at blive i Herrens beskyttelse ved at vokse din tillid til ham. Gør dette ved at søge at være den bedste discipel, du kan være. Gør det at kende ham og hans veje til den højeste prioritet i dit liv. Anvend derefter denne viden ved hver dag at beslutte at være en bedre tjener for Herren, som lever for at gøre hans vilje.

Ugens Ord 21
OP