Til Oversigt 2017
Profetiens Sprog – Åbenbaringens Bog 17
Rick Joyner

Tak til jer, der har opdraget, at nogle af seglene blev sprunget over. Ugens Ord, der dækker disse, blev på en eller anden måde tabt eller kopieret og på en eller anden måde savnet ved korrekturlæsning. Jeg vil gå tilbage, lave det om og indskyde det senere.

Efter de store tegn på jordskælvet, mørket og de faldende stjerner kommer vi til virkelig bemærkelsesværdige begivenheder beskrevet i Åb. 6:14-17:

Himlen forsvandt som en rulle, når den rulles sammen, og hvert bjerg og ø blev flyttet fra deres pladser.

Da gemte jordens konger og de store mænd og hærførerne og de rige og de stærke
og hver slave og fri mand sig i hulerne blandt bjergenes klipper;

og de sagde til bjergene og til klipperne: "Fald over os og skjul os for hans åsyn, som sidder på tronen, og for Lammets vrede;

thi deres vredes store dag er kommet, og hvem kan bestå?"

Profetisk sprog er blevet kaldt "mere kunst end videnskab." Til forfærdelse for dem, der stoler på deres forstand til at tyde bibelske profetier, følger den sjældent matematisk præcision. Det kan gå fra det metaforiske til det bogstavelige og tilbage igen i et enkelt udsagn. Bibelske profetier kan bevæge sig i konsekvent linieformig tid og pludselig springe århundreder frem ved at indsætte messianske eller andre profetier, før de går tilbage til et linieformig flow. Hvorfor?

Vi tror måske, at hvis Herren ønskede, at folk skulle tro på hans ord, burde han have været mere specifik, klar og matematisk. Han kunne have gjort dette, men han gav ikke disse profetier, for at folk skulle tro på ham. Han gav profeti som et vejledende lys til dem, der allerede troede på ham. Han sagde gennem Esajas, at han talte i mysterier, så folket "ikke kunne se, og hørende vil de ikke forstå" (se Esajas 6:9-10). Profetier er givet i en åndelig kode, som kun de, der læser eller hører ved Helligånden, kan forstå.

Det meste af Åbenbaringens Bog er skrevet i metaforer, der peger på bogstavelige realiteter. Det bogstavelige fortæller os, hvad der skete, men metaforerne er nøglerne til at forstå, hvorfor de skete. Her har vi tre bogstavelige tegn - jordskælvet, mørket og faldende stjerner - før vi går tilbage til det metaforiske. Alligevel er de nøjagtige til at beskrive, hvad der udspillede sig lige efter disse tre bogstavelige tegn. Disse tegn blev tilsyneladende givet for at markere det tidspunkt, hvor de næste store åndelige begivenheder ville finde sted.

Hvordan ville "himlen" blive splittet ad? Hvad kunne dette være en metafor for? Det var noget af meget større konsekvens, end de tre tegn havde været. Indtil tidspunktet for disse tre tegn troede stort set alle på Gud i en eller anden form, eller troede på en Skaber. I 1836, blot tre år efter meteortegn, der så ud som om stjernerne blev støbt som figner, præsenterede Charles Darwin sin evolutionsteori for den videnskabelige elite i Cambridge. Det slog hurtigt rod i det videnskabelige samfund. Denne nye teori var, hvad mange videnskabsmænd havde søgt i lang tid – en måde at forklare den naturlige verden på uden at skulle anerkende en Skaber.

Denne nye teori blev ikke kun omfavnet af en stor del af det videnskabelige samfund, men den syntes at være i perfekt timing til at fuldende løkken for eksistentialistisk filosofi, [en meget individualistisk filosofi, der sætter individet i front ]. Den verdslige humanismes religion blev født. Dette gjorde mennesket til sin egen skaber og ophøjede menneskets fornuft over religion. Denne nye menneskelige religion blev brændstoffet for opvoksende revolutionære politiske aktivister, marxisterne, som hurtigt ville overtage og dominere halvdelen af verdens befolkning.

Himlen, himlene, er ofte en metafor for, hvad mennesket ser, når det kigger op. Indtil dette tidspunkt var det altid et Højeste Væsen. Efter denne tid havde næsten halvdelen af verden ophøjet mennesket til det sted. Johannes så det som himlen, der splittes ad. Dette kunne næppe have været en mere perfekt metafor for, hvad der skete i den tid. Jordens magtfulde flygtede fra Gud og hans domme gennem regeringer (bjerge), samfund (bakker) eller enhver anden måde, de kunne gemme sig for ham.

Herren taler om dette i
Hvorfor fnyser nationerne og folkene planlægger forgæves?

Jordens konger tager stilling, og herskerne samles mod Herren og mod hans Salvede.

"Lad os bryde deres lænker," siger de, "og smide deres lænker af os."

Den, der troner i himlen, ler; Herren håner dem.

Så irettesætter han dem i sin vrede og forfærder dem i sin vrede og siger:

"Jeg har indsat min konge på Zion, mit hellige bjerg" (NIV).

De, der forsøgte at skære deres bånd over til Gud og erstatte troen på ham med troen på mennesket, ville lide den ultimative katastrofe og den ultimative forvirring. Der kan ikke være nogen enhed eller fred blandt mennesker uden Gud, medmindre den påtvinges af den strengeste kontrol og dominans, såsom under kommunismen. Denne trældom stjæler essensen af, hvad menneskeheden blev skabt til at være: Guds billede, født til at være kreativ.

Ægte videnskab gør darwinismens grundlæggende principper til tåbelige. Når folk vil tro, eller ikke tro, noget slemt nok, vil de være tilbøjelige til at acceptere og gøre en myg til en elefant af beviser, som om det var et bjerg, og se et bjerg af beviser, der modbeviser det, de ønsker at tro, som et bjerg af bevis vs. en muldvarpebakke af beviser. Alligevel vil Gud sige sin mening til sidst.

Johannes så himlen splitte, og det er i bund og grund, hvad der skete. For alle dem, der løb fra Gud, var der mange, der løb til ham. Efter de to store opvågninger fejede kraftfulde vækkelser og bevægelser hele nationer ind i Herrens ventende arme. Herefter kunne mørkets og lysets kræfter let skelnes, for deres ultimative sammenstød ved slutningen udfolder sig nu.

Ugens Ord 18
OP