Til Oversigt 2017
Mandatet For To Myndigheder - Åbenbaringens Bog 15
Rick Joyner

I denne uge fortsætter vi med Åb. 6:3-4:

Da han brød det andet segl, hørte jeg det andet levende væsen sige: "Kom!"

Og en anden, en rød hest, gik ud; og den, som sad på den, blev det givet at tage freden fra jorden,
og at mennesker ville slå hinanden ihjel; og et stort sværd blev givet ham.

I sidste uge sammenlignede vi dette andet segl med kirken Sardes, den femte kirke, som Herren talte til i Åbenbaringen. Vi sluttede med at spørge, om dette indebærer, at selve evangeliets budskab var blevet plettet rødt af krig. Svaret på det er "ja", og dette er en korruption. Kristi brud skal være klædt i hvidt, der afspejler hendes renhed, ikke rødt eller nogen anden farve. Krig er et ultimativt nederlag for kristendommen, men er der ikke retfærdige krige og retfærdige krigere? JO, men for at forstå dette må vi tackle et grundlæggende teologisk problem, som jeg kalder "de to myndigheders mandat." Dette forklares i Romerbrevet 13:1-7, når apostlen omtaler det kristnes forhold til verdslige autoritet:

Enhver person skal være underordne sig de øvrigheder, han har over sig.
For der er ingen øvrighed undtagen fra Gud, og de, der eksisterer, er etableret af Gud.

Derfor har enhver, der modsætter sig øvrighedens autoritet, står Guds ordning imod; og de som står imod, vil pådrage sig selv dom.

De styrende er jo ikke til for at skræmme dem, som gør det gode, men dem der gør det onde.
Vil du være fri for at frygte øvrigheden, da gør hvad der er godt, og du vil få ros af den;

thi det er en Guds tjener dig til gavn. Men hvis du gør, hvad der er ondt, så frygt; thi øvrigheden bærer ikke Sværdet for ingenting; for det er en Guds tjener, som til straf lader vreden ramme den, der øver ondt (Rom 13:1-4).

Jordiske, verdslige regeringer har et andet mandat end kirken. For kirken er vores krigsvåben ikke kødelige (fysiske), men åndelige. Vores våben er sandhed, kærlighed, medfølelse og tilgivelse osv. Vi ser her, at verdslige myndigheders våben er kødelige, og de er i ulydig mod deres gudgivne mandat, hvis de undlader at bruge sværdet til at hævne det onde. Mange kristne og regeringer forveksler nogle gange disse to mandater, og de snubler ofte på grund af forvirringen.

Så hvad gør du, hvis du er en kristen soldat eller politimand? Johannes Døberen blev stillet dette spørgsmål, og i bund og grund var hans svar ikke at bruge stillingen til uretfærdig vinding, men han sagde aldrig til nogen at sige deres job op. Du er under den civile regerings myndighed, mens du er på vagt. De gav dig et våben til et formål, og du ville være i oprør mod Guds mandat til civile myndigheder, hvis du ikke bruger det, når det er nødvendigt. Når du er fri, skal du bede og bruge våben, der ikke er kødelige. Dette betyder ikke, at vi ikke kan bruge vores åndelige våben, såsom sandhed, medfølelse og Kristi karakter, når vi er på vagt, men vend ikke den anden kind til eller forær din frakke til skurke, når du er på vagt!

Vi er også undersåtter i Guds rige. Vi er ikke bare ambassadører, men sønner og døtre af universets konge. Men mens vi er i dette liv, er vi befalet at være underlagt de civile myndigheder, respektere dem og betale vores skat, som de næste vers i Romerbrevet 13 befaler:

Derfor er det nødvendigt at være underordne sig, ikke kun på grund af vrede, men også for samvittighedens skyld.

For derfor betaler I også skat, for de der tager sig til netop dette er Guds tjenere.

Giv alle, hvad der tilkommer dem: skat, dem I er skat skyldige;
den I er told skyldige; den I er frygt skyldige frygt den; den I er ære skyldige; ære (Rom. 13:5-7).

Dette rejser et vigtigt spørgsmål: betyder det, at vi skal underordne os en som Hitler? For det første, da apostlen Paulus skrev dette, var Nero den romerske kejser. Nero var muligvis den mest ugudelige af alle - han fodrede løverne med kristne og endte med at tage livet af Paulus. Så svaret på det spørgsmål er "ja", medmindre de befaler os at gøre noget, der er i direkte modstrid med Guds ords klare påbud. I tilfælde af en sådan konflikt må vi gøre som apostlene og erklære, at vi skal adlyde Gud frem for mennesker.

Så hvad med de gråzoner, hvor vi ikke er sikre? Det er derfor, vi får at vide på steder som Johannes 10, hvor vigtigt det er at kende Herrens stemme. I hele Det Gamle Testamente, som omhandlede så meget af hans folks daglige adfærd, når der var en formaning om at adlyde Herrens befalinger, "og give agt på hans røst" blive tilføjet. Bibelen indeholder ikke, og kunne ikke, indeholde instruktioner til alt, og hvis den gjorde det, ville Det Nye Testamente være en anden lov. Vi må også kende Herrens røst og adlyde hans røst.

Ugens Ord 16
OP