Til Ugens Ord
Visdommens og Kundskabens Fundament - Johannes Åbenbaring

Uge 15, 2016
Rick Joyner

Det næste vers i vores studie er:
Åb. 1:17:
17. Og da jeg så Ham, faldt jeg ned for Han's fødder som død; og
Han lagde sin højre hånd på mig og sagde:
»Frygt ikke [altså vær ikke bange]! Jeg er den første og den sidste [den absolutte Guddom, Guds Søn].

Dan. 8:17-18, 10:9f. Matt. 17:6f.

På det tidspunkt Johannes modtog denne åbenbaring, var han den eneste af de tolv som stadig var i live. Han havde derfor vandret med Herren Jesus længere end nogen af de andre apostel. Denne apostle var den som havde et særlig intimt forhold med Jesus, Johannes lænte sit hoved på Herrens bryst, da de lænte sig tilbage efter deres sidste måltid sammen. Selv med denne bemærkelsesværdige historie, da Johannes så Herren i sin herlighed, faldt han ned for Han's fødder som en død mand!

En af de største kilder til åndelig vildfarelse og falsk lære i kirken i dag er manglen på frygten for Herren [Guds frygt]. Han er en (æres)frygtindgydende Gud som man ikke skal spøge med. Sal. 111:10 og Ordsp. 9:10 fortæller os, at. "Herrens frygt er begyndelsen til visdom"
Ordsp. 1:7
siger, at "Herrens frygt er kundskabs begyndelse." Så frygt for Herren er fundamentet for både visdom og viden.

Et fundament holder en hel bygning oppe. Hvis du fjerner det, alt bygget på det, kollapser. Sådan er det ligeledes med fundamentale læresætninger såsom Herrens Frygt - vi forlader dem aldrig.

Nogle moderne oversættelser af Bibelen er blevet udvandet eller forvansket ved tilsyneladende at forsøge være politisk korrekt, eller mere bange for at fornærme læserne end at overholde den udtrykkelige nøje korrekte oversættelse af Guds ord. Nogle har oversat det hebraiske og græske ord for "frygt" i disse tekster til et mildere ord "respekt". Hvis du søger disse ord i den oprindelige oversættelse, vil du opdage, at en mere præcis oversættelse end "frygt" ville have været "skræk, rædse.l" Johannes oplevede dette, da han så Herren. Når du falder til jorden "som en død mand," er det ikke en mild form for frygt.

Herren ønsker også at forholde sig til sit folk som en kærlig brudgom for Han's brud. Det er derfor, apostlen Paulus skrev, at vi skal, se:

Rom 11:22
22. Så se da Guds godhed og strenghed:
Han's strenghed mod dem, som faldt,
Han's godhed mod dig, hvis du bliver i Han's godhed; ellers skal du også hugget af.
.

At kende Gud som Han er, må vi forholde os til både Han's godhed og strenghed. Der er tider og steder for begge, men i Johannes Åbenbaring, er Han for det meste afsløret som den æresfrygtindgydende Gud. Hvis vi ikke kan håndtere dette, har vi ikke et ordentlig fundament for Herrens frygt og kender Ham ikke fuldt ud, som Han er.

Han ønsker at give denne åbenbaring af sig selv til sine trælle, og vi må omfavne den. Som vi vil se, er det for det meste, således Han vil åbenbare sig selv gennem kirkens tidsalder. Dette er fundamentet for visdom og kundskab, og uden et solidt fundament, kan intet af betydning bygges sikkert [uden fare]. En blidere åbenbaring af Ham er givet i slutningen af Joh. Åb. og vi vil forstå det ret, når det er bygget på fundamentet af den rene og hellige frygt for Herren.

Gud er vor kærlige himmelske Fader, og du kan kravle op på Han's skød og føle Han's blide berøring af dyb hengivenhed. Vi har brug for dette, men vi skal også huske på, at Han er en æresfrygtindgydende almægtige Gud. De, der kun ser Han's godhed er mindst halvt bedraget. De, der kun ser Han's strenghed er også mindst halvt bedraget. Det kræver både at kende og vandre opmærksomt, det er det som holder os på livets vej.

til uge 16
OP