2015 Menu
En Sand Discipel
Det Største Kristne Liv 8
Uge 8, 2015
Rick Joyner

Efter at vi er blevet født på ny, er næste skridt i vores udvikling mod modenhed i Kristus at blive en discipel. En discipel er en studerende, men det er meget mere end det. En discipel i bibelsk tid var en, hvis primære hengivenhed var at være som deres lærer. De vågnede om morgenen og tænkte på deres lærer, dagen var centreret om at lære af ham, og de gik i seng om natten og gennemgik, hvad de havde lært. Hele en discipels liv drejede sig om at lære af deres lærer. Og de store lærere ville ikke engang overveje at tage en discipel, som ikke var så fuldstændig hengiven. Hvor meget mere fortjener Læreren, Guds Søn, denne hengivenhed fra sine disciple? Lad os bare læse nogle få udsagn, som Jesus fremsatte om sine disciple:

"En discipel er ikke over sin lærer, men enhver, der er fuldkommen oplært, vil være som hans lærer" (Luk. 6:40).

Vi kan her se, at en discipel skal blive som sin lærer. Det første kald af en Kristi discipel er at være som ham, hvilket demonstreres af Åndens frugt.

"Hvis nogen kommer til mig og ikke hader sin far og mor, hustru og børn, brødre og søstre,
ja og også sit eget liv, kan han ikke være min discipel" (Luk. 14:26).

Skal vi ikke ære vores fædre og mødre og elske vores brødre og søstre? Selvfølgelig skal vi det. Det er uheldigt, at nogle græske ord ikke oversættes nøjagtigt til engelsk. Men dette vers antyder, at der ikke er noget forhold, vi ikke vil ofre, hvis det er nødvendigt, for at være Kristi discipel. Mange er nødt til at træffe dette valg, især hvis de omvender sig fra andre religioner. Alle skal være viet til at følge Kristus mere end nogen anden, selv vores nærmeste familie og venner.

"Og den, der ikke bærer sit kors og kommer efter mig, kan ikke være min discipel" (Luk. 14:27).

Disciplens liv i Kristus er et liv i offer. Han kom for at give sit liv til, så vi kan leve; og hans disciple lever et liv i offer, så andre kan finde det liv, der kun er i ham.

"Så på samme måde kan enhver af jer ikke være min discipe, uden han giver afkald på alt, hvad han har." (Luk. 14:33).

Hvad vil det sige at opgive alt det, vi har? Det betyder, at vi skal opgive alt, hvad vi har. Vi regner ikke noget som vores eget, for vi er købt med en pris, og vi er ikke engang vores egne. Alt hvad vi ejer, er vi sat som forvaltere over. Vi behandler det, som om det er Herrens, for det er det. Det betyder at give det og bruge det til hans formål, når som helst han kræver det.

Vi kan stoppe her og overveje, hvor mange kristne kender vi, som virkelig lever som en discipel? Kan du overhovedet tænke på nogen pastore eller ledere, der lever på denne måde? De fleste kristne vil nok sige, at de ikke rigtig kender nogen, der er det.

Der er mere, vi skal dække om sandt bibelsk discipelskab, men lad os nu overveje, hvad dette virkelig betyder, og om vi skal være en sand discipel af Kristus.

Ugens Ord 9
OP