2015 Menu
Dåben
Det Største Kristne Liv 15
Uge 15, 2015
Rick Joyner

Før du fortsætter med hvad det vil sige at være en Kristi tjener, vil vi se på nogle flere aspekter af "Missionsbefalingen" fra Matt 28: 19-20:

Gå derfor hen og gør alle nationerne til mine disciple, idet I døber dem i Navnet Faderens og Sønnens og Helligåndens,
Idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer; og se, jeg er med jer alle dage til verdens ende.

For det første er vi befalet at "gå" ikke "ophold" og gøre disciple. Jeg hørte engang en evangelist sige, "Det er utroligt, hvor meget mere autoritet du har kun 50 miles fra dit hjem." Uanset om det er det princip, at en profet ikke bliver æret i sit eget hjem eller "det velkendtes tyranni", der forårsager os til at miste respekten for dem, vi kender godt, for de fleste er autoriteten større, når de er væk hjemmefra. Det er af denne grund, at de, der tager ud på en midlertidig missionsrejse, normalt vender tilbage forbløffet over, hvordan Gud bruger dem, når de er ude.

Dernæst sørger vi for at gøre disciple, vi skal lære dem at overholde "alt", som Herren har befalet. Dette er også sjældent i vores tid. Vi har ofte visse lærer vi formidler, som er vægten af vores kirkesamfund eller bevægelse, men hvor mange kan sige ligesom apostlen Paulus, at de har fremlagt "hele dette livs budskab?"

Vi ser også, at denne lære begynder med dåben. Alter kaldet er faktisk en nylig opfindelse, og for mange har dette fortrængt dåben som bevis på ens omvendelse. Dåb er et ritual, men det er vigtigt og kraftfuldt. I det første århundrede blev dåben udført umiddelbart efter ens omvendelse, og påvirkningen var dyb.

Det er blevet sagt, at fejlen ved at beholde dåben som den primære befaling, der gives her, er en væsentlig årsag til, at alle omvendte i det første århundrede syntes at være af så større indhold og alle blev "føjet til kirken." I dag bliver kun en lille procentdel af dem, der hævder at give deres liv til Kristus, en del af kirken. Du kan ikke blive ordentligt forbundet med hovedet uden også at være ordentligt forbundet med hans legeme. Som vi bliver fortalt i 1 Joh 1:7, " Hvis vi vandrer i lyset, som han selv er i lyset, har vi fællesskab med hinanden (græsk koinonia, den dybeste form for forening ) og blodet af Jesus, hans søn. renser os fra al synd.” Hvis vi ikke har koinonia i vores liv, så er vi ikke i lyset.

Kirkelivet er beregnet til at være det sted, hvor det meste af vores discipelskab ikke blot undervises, men også demonstreres. At så mange "omvendte" ikke bliver ordentligt indlemmet i kirkelivet er åbenbart en væsentlig årsag for anæmiske kirker og anæmiske kristne. Vi må også overveje, hvordan kvaliteten af vores discipelskab nedbrydes, undergrave, udhules, når det ikke begynder med den ene ting, der er specificeret i Missionsbefalingen – dåben.

Et nyt bud giver jeg jer, at I skal elske hinanden; ligesom jeg har elsket jer, skal I også elske hinanden.
"På dette vil alle kende, at I er mine disciple, hvis I har kærlighed til hinanden" (Joh 13:34-35).

Derved er min Fader herliggjort, at I bærer megen frugt; og bliver mine disciple. (Joh 15:8).

Ugens Ord 16
OP