Menu 2014
Definition Af En Discipel
Missionsbefalingen 51

Uge 51, 2014
Rick Joyner


Vi fortsætter i denne uge med kun nogle få flere skrifter, hvor Herren gav en definition af, hvad Han's disciple skulle være og gøre.

"Med dette er min Far herliggjort, at I bære megen frugt; og bliver mine disciple"(Joh 15:8).

Ikke alene bære disciplene frugt, men de bærer "megen frugt." Jesus er livet, så hvis vi er blivende i Ham, vil livet blive multiplicere gennem os.

"En discipel er ikke over sin lærer, men alle, som er perfekt uddannet vil være som sin lærer"(Luk 6:40).

Det vigtigste mål for en discipel er at blive som deres Mester, og vores vigtigste formål som Kristi disciple skulle være Kristus lighed. Vi er alle kaldet til at være som Ham og gøre de gerninger Han gjorde. Er dette det vigtigste mål for os hver dag? For en discipel det er. Hvad kunne eventuelt være mere vigtigere for os at gøre end dette?

"En discipel er ikke over sin Mester og lærer eller en tjener over sin herre.

"Det er nok for en discipel, når det går ham som hans Mester og Lærer, og en tjener når det går ham som hans herre. Hvis de har kaldt husbonden for Beelzebul, hvor meget mere vil de ikke kalde dem i Han's husfolk! " (Mattæus 10:24-25)


Disse vers gentager, at disciplen skal blive ligesom deres lærer. Det bliver også forklaret, at disciplen derfor bør forvente den samme forfølgelse som deres Herre.

Ved læsning af evangelierne, ser det ud til, at Jesus ikke var i stand til at give en enkelt undervisning eller udføre et enkelt mirakel uden de religiøse konservative på den tid, kritiserede det. Nogle tror, at hvis disse moderne fejl-finderne bare kunne se et mirakel, ville de tro. Det er ikke det bibelske eksempel vi er blevet givet. Jo større mirakler Jesus gjorde/udførte, jo større opposition og anklager/beskyldninger. Det samme sker i dag for sande disciple, der vandrer i Han's fodspor. Denne modstand skulle ikke gøre os mismodige eller afskrække os, men opmuntre os at vi gør det Herrens værk. Jo større modstand er jo et tegn på de større gerninger vi udfører.

Da John Wesley engang gik tre dage uden nogen angreb ham, gik han ud for at bede og søge Herren, fordi han troede at han på en eller anden måde var blevet en frafalden. Gud tillader opposition/modstand for at rense sine tjenere, og afsløre dem der hævder at forsvare Herrens ære eller Han's sandhed, men i virkeligheden er moderne farisæere som bekæmper Ham.

"Hvis nogen kommer til mig og ikke hader (lit. "elsker mindre") sin far og mor, hustru og børn, brødre og søstre, ja, endog sit eget liv, kan han ikke være min discipel.

"Og den, som ikke bærer sit kors og følger efter mig, kan ikke være min discipel" (Luke14: 26-27).


Det er en forkert oversættelse, der antyder, at vi skal hade vores familier. Men dette er en klar erklæring om, at vi ikke kan elske dem mere end Herren. Om nødvendigt, vil vi acceptere forvisning fra vores familier i stedet for at stoppe med at følge Kristus. Vi skal endda være villig til at opgive vores eget liv end at gå på kompromis med Han's sandhed.

En discipel tager sit kors op hver dag. Det betyder, at vi dør dagligt for noget og alt hvad der ville distrahere eller aflede os fra at følge Herren. Men det er det sande livs vej. Hvad kan en død mand frygte? En død mand frygter ikke afvisning, svigt, eller latterliggørelse. Ingen er mere fri end en der er død for denne verden.

Hvis du vidste, at du skulle dø i dag, ville ikke dine sidste timer afsættes til de vigtigste ting i dit liv? Fordi at tage vores kors op betyder at dø hver dag, det er det som skulle sætte fokus på vores liv, så vi lever mere lidenskabeligt end vi ellers ville have gjort.

" Således kan ingen af jer være min discipel, uden at han giver afkald på alt hvad han har"(Luk 14:33).

Betyder dette vers betyder, at vi skal opgive alle vores ejendele for at blive en discipel? Ja. Vi er forvaltere, ikke ejere. Alt, hvad vi har, er ikke vores, men Han's. For disciplen, må dette være virkeligt, ikke bare en doktrin eller erklæring.

Ugens Ord 52
OP