Menu 2014
Uretfærdig Dom
Missionsbefalingen 43
Uge 43 2014
Rick Joyner

I denne uge vil vi kort dække et emne, der har bragt mange kristne i forvirring og har været en stor anstødssten for at forhindre dem i at opfylde Guds hensigt i deres liv. I Lukas 6:37 sagde Herren: "Døm ikke, og du vil ikke blive dømt; og fordømme ikke, og du vil ikke blive fordømt; tilgiv og du vil blive tilgivet." Fra denne tekst har troende og ikke-troende antaget, at Jesus sagde til os, at vi ikke skulle dømme andre, men det er ikke det, han sagde eller mente. I Lukas 6:37 er det græske ord, der er oversat med "dommer", krinete. Dette kunne mere bogstaveligt oversættes "at bedømme som ved at sætte ind i en kategori." Det kunne faktisk læse: "Antag ikke." Døm ikke andre er ikke kun en forkert oversættelse, men det er ikke muligt. Når nogen udfordrer dig til at dømme, dømmer de dig faktisk ved at sige dette. Vi dømmer alle andre, hvilket er nødvendigt for at have enhver form for forhold til andre. Bedømmelse er ikke altid negativ, men når vi siger gode ting om andre, dømmer vi dem også. Vi vurderer dem bare som gode.

Bogstaveligt oversat, ingen steder fortæller Bibelen os, at vi ikke skal dømme andre. En række steder får vi faktisk besked på at gøre dette. Hvor vi i Skriften får besked på at dømme, er det næsten altid med et forløsende formål. For eksempel sagde Herren, at når en bror er i synd, skal han gå til dem (se Matt 18:15). Du kan ikke vide, at de er i synd uden at dømme. Vi får dog ikke besked på at gå til dem for at fordømme dem, men for at hjælpe dem med at omvende sig. Det er for at hjælpe dem.

Vi skal være forstandig/skarpsindig. Vi får at vide, at vi skal kende andre efter ånden og ikke kun efter kødet eller tilsyneladende, hvilket kræver bedømmelse (se 2 Kor. 5:16). Det, vi bliver bedt om at gøre, er ikke at fordømme andre. Selvom vores vurdering af nogen er negativ, bør vi lede efter en måde at hjælpe med at forløse eller genoprette dem.

Det er også en misforståelse at tro, at Herren i dette samme kapitel i Lukas siger, at man ikke skal tage splinten ud af en andens øje. Han fortæller os faktisk at gøre dette, men ikke at gøre det hyklerisk. Han siger, at vi skal få bjælken ud af vores egne øjne, før vi prøver at hjælpe andre på denne måde (se Luk 6:41-42).

Som Herren siger her, vil det gode træ (eller person) frembringe god frugt, og det dårlige træ (eller person) frembringer dårlig frugt (se Luk 6:43), såsom at dømme uretfærdigt og forårsage problemer og splittelse med deres domme i stedet for hjælp og forløsning. Når vi dømmer retfærdigt, kan og må vi ofte vise folk fejlen i deres veje. Når vi gør det med et forløsende formål og ikke et moralsk overlegent, bliver det langt lettere for dem, vi dømmer, at se dommene som sande og blive hjulpet af dem, ikke såret af vores dømmekraft. Vi skal dømme, men vi skal gøre det i den rigtige ånd.

Jeg adresserer dette, fordi muligvis den vigtigste faktor, der forhindrer kirken i at blive, hvad den er kaldet til at være, og forhindrer kristne i at se Guds forløsende hensigt med Israel, er uretfærdig dom. Dette er for det meste resultatet af, at der er blevet lært så lidt om retfærdig dom. De tolv apostle fik at vide, at de ville sidde på tolv troner og dømme Israels tolv stammer i Herrens rige. Vi får at vide, at vi ikke kun vil dømme nationer, men også engle i den kommende tidsalder. Denne tidsalder handler om "træning til at regere" for dem, der vil herske og regere med Herren i hans rige, og det er noget, vi skal lære nu.

Som vi får at vide, er "retfærdighed og ret grundlaget for hans trone" (se Salme 97:2). Som helhed har kirken det ikke så godt med retfærdighed, og der høres næsten ingen lære om retfærdighed. Vi vil dække dette lidt mere i dybden, før vi fortsætter, fordi det er grundlæggende for at opfylde den store opgave og vores formål som kirke.

Ugens Ord 44
OP