Menu 2014
Enhed
Missionsbefalingen 25
Uge 25 2014
Rick Joyner

Som vi har talt om, kan Kristi legeme ikke have Kristi sind eller fuldt ud repræsentere Kristus, før det kommer sammen med hver del, der tager sin retmæssige plads. Så længe vi er splittet, vil vi komme til kort ved at kende ham, som han er og repræsentere ham, som han er.

Den sidste nat, hvor Kristus var på jorden som et menneske, den sidste nat, hvor han ville være i stand til at gå i forbøn som Menneskesønnen, bad han gentagne gange for sit folks enhed:

At de alle må være ét; ligesom du, Fader, er i mig og jeg i dig,
for at de også må være ét i os, så verden må tro, at du har sendt mig (Joh 17:21).

Når Kristi legeme kommer sammen i enhed, vil hele verden kende at Jesus virkelig blev sendt af Faderen. Vi kan regne med, at dette sker, for hvis nogen vil få sine bønner besvaret, vil Jesus det. Hvis vi ønsker at være i enhed med ham, er dette en bøn, vi bør bede konstant, mens vi vier os til at se det ske, ved at arbejde for hans folks enhed på enhver måde, vi kan.

Denne enhed, som Jesus bad om, var ikke blot en enhed i læren Det er langt mere end det. Jesus bad om, at vi skulle være ét, ligesom han og Faderen er ét. Læremæssig enhed kan synes umulig, og det er med mennesker, men intet er umuligt med Gud. Han vil besvare sin Søns bøn. Hvis vi har nogen visdom, bør vi være absolut forpligtet til enhed af hans folk.

Alligevel er dette en enhed af forskellighed, ikke en enhed af overensstemmelse. En af de største hindringer for enhed har været forsøget på at forene omkring for meget. Israel var kun forpligtet til at være forenet omkring to ting – tilbedelsen af Jehova, som han ønskede og foreskrev, at den skulle være, og også enhed i at forsvare hinanden, når en stamme er under angreb. Dette kan også være måden, hvorpå vi vil komme i enhed.

Dette er ikke for at antyde, at vi går på kompromis for vores tro eller lære på nogen måde. Vi bør værdsætte sandheden nok til aldrig at gå på kompromis for vores overbevisning. Men vi behøver ikke at gå på kompromis med vores overbevisning for at blive forenet. Det moraviske motto kan være det klogeste af alle, "I det grundlæggende skal der være enhed, men i alle andre skal der være frihed og i alle ting næstekærlighed."

Fordi "vi kender delvist" (se 1 Kor. 13:9) , har ingen det komplette billede. For at få det komplette billede, skal vi lære at sætte de forskellige dele af legemet sammen. De passer måske ikke perfekt, men efterhånden som vi modnes ved at komme sammen, vil de passe bedre og bedre.

Så hvad er det grundlæggende i et kristent verdenssyn? Vi vil gennemgå det væsentlige i næste uge, før vi fortsætter med at uddybe, hvordan det står i kontrast til andre verdenssyn.

Ugens Ord 26
OP