Menu 2014
Et Bibelske Verdensbillede
Missionsbefalingen 23
Uge 23 2014
Rick Joyner

Vi har diskuteret nogle af de generelle og grundlæggende skel mellem forskellige verdenssyn. Vores mål er at styrke og uddybe vores kristne verdensbillede og forstå, hvordan vi skal interagere med verden.

Der er dog lige så mange kristne verdensanskuelser, som der er bevægelser og trosretninger, og faktisk lige så mange, som der er kristne. Vi tilføjer alle vores egne livserfaringer og forståelse til vores opfattelse i en eller anden grad. Dette kan være godt eller dårligt, ofte afhængigt af, om vi har haft en god eller dårlig oplevelse i livet. Endnu vigtigere er, at vores verdensbillede kan blive påvirket af, hvordan vi har reageret på de gode og dårlige oplevelser i vores liv. Alligevel er et sandt kristent verdenssyn ikke fra vores perspektiv af verden baseret på vores erfaringer. Det er at se verden er fra Kristi perspektiv. Det kræver en stor modenhed i Kristus at hæve sig over vores eget perspektiv for at se med hans øjne, men det må være vores mål, hvis vi skal se denne verden nøjagtigt.

Hvordan får vi Kristi syn på verden? Vi begynder med hans åbenbaring af hans syn, som han gav os gennem skrifterne. Vi vil kalde dette, det bibelske verdensbillede. Vi vil begynde at undersøge dette ud fra følgende hovedpunkter i Skriftens verdenssyn:

1) Mennesket blev skabt til Guds behag og for at have et særligt fællesskab med Gud.

2) Fællesskabet mellem Gud og mennesket blev brudt med menneskets synd og oprør mod Gud.

3) Gud elsker mennesket og verden så meget, at han sørgede for genoprettelsen af fællesskabet med mennesket og denne verden gennem Jesu forsoningsoffer på korset.

4) De, der tror på korsets forsoning for deres synder, bliver født på ny og bliver en del af den "nye skabning". Ligesom når vi er født i det naturlige, er dette ikke enden på det, vi skal blive, men derimod begyndelsen. Vi skal så modnes til et "nyt menneske" ved at påtage os Kristi guddommelige natur, hvilket vi gør ved at vokse op til Kristus.

5) Denne tidsalder har til formål at hjælpe dem fra den nye skabning til at modnes, så de kan herske og regere med Kristus i den kommende tidsalder, og genoprette jorden til det paradis, den oprindeligt blev skabt til at være.

Grundlæggende for dette verdenssyn er, at Gud elsker verden så meget, at han ville sende sin egen søn som soningsofferet. Der er ingen større åbenbaring af, hvem Gud er, end korset. Han fordømte ikke verden, da den gjorde oprør mod ham, men kom snarere og satte sit eget liv til for at forløse og forsone verden tilbage til ham.

Korset er historiens store omdrejningspunkt, grundlaget som al sand visdom og forståelse er bygget på. Selve ordet historie kommer fra Hans-historien. Som vi ser i slutningen af Åbenbaringens Bog, kaldes Jesus for Guds Lam i himlen, til ære for denne største af alle Guds gerninger og den største demonstration af, hvem han er.

En virkelig nøjagtig forståelse af verden, som den har været, som den er, og som den vil være, er grundlagt på korset. Igen, Jesus kom ikke for at fordømme verden – den var allerede dømt. Han kom for at redde den. Han kommer ikke tilbage for at fordømme verden, men for at redde den. Af denne grund er evangeliet "gode nyheder", ikke dårlige nyheder. Det er den bedste nyhed, verden nogensinde har eller nogensinde vil høre.

Selv med alle de problemer, som Jesus og apostlene profeterede ville komme i slutningen af tidsalderen, er der et stort daggry, der vil følge mørket. Afslutningen på alle ting vil være verdens forsoning med Gud. Det er fra dette perspektiv, med et forløsende formål, at vi skal se verden på og alt det, der udspiller sig, hvis vi skal have forståelse.

Glem aldrig, at Guds kærlighed til os overskygger alt. Selv hans domme kommer, fordi han elsker os. Guds domme er ikke at fordømme og ødelægge, men at disciplinere dem, som han elsker. Han elsker hele verden og alle, der er i den. Han købte hele verden ved korset, og han vil tage den i besiddelse til sin tid. Et af vores formål med at være på jorden er at bane vejen for hans rige, som helt sikkert kommer.

Ugens Ord 24
OP