Menu 2014
Fremme Koinonia
Missionsbefalingen 11
Uge 11 2014
Rick Joyner

Hvorfor er koinonia så vigtig, når vi taler om Missionsbefalingen? En grund til, at vi har undladt at opfylde Missionsbefalingen, har været vores tendens til kun at omvende i stedet for at gøre disciple. Missionsbefalingen er at gøre disciple. Hvis der ikke bliver gjort disciple, så svigter vi vores opgave.

Hvad en discipel er, er blevet klart defineret af Herren. Ægte discipelskab findes sjældent blandt kristne i dag. En grund til dette er, at sandt discipelskab ikke er muligt uden koinonia. Som vi læste i sidste uge i 1 Joh 1:7: "Hvis vi vandrer i lyset, som han selv er i lyset, har vi fællesskab ( koinonia ) med hinanden, og Jesu, hans Søns blod renser os fra al synd.”

Som vi har talt om, gør dette skriftsted det klart, at vi simpelthen ikke kan blive i lyset uden at have koinonia. Dette er også vigtigt for vores renselse. Jeg siger ofte i spøg, men sandfærdigt, at vi simpelthen ikke kan modnes i Kristus, som vi er kaldet til, uden alle de frustrationer og irritationer, som kirkelivet har. Frustrationerne og irritationerne, sårene og skuffelserne er kun en lille del af, hvad denne oplevelse skal være, men de er afgørende for vores udvikling. Der er bestemt langt flere positive ting ved at opleve koinonia end negative, men udfordringerne hjælper os til at modnes.

Enten idealisme om kirkelivet eller at afvise kirken vil føre os langt bort fra livets vej. Ægte kirkeliv, koinonia, kan være en af de mest vidunderlige ting, vi nogensinde har oplevet og en af de sværeste, som det er tilfældet med ethvert forhold, inklusive ægteskab. Som Herren belærte om i lignelsen om sædemanden, vil mange fjerne sig, når prøvelsen kommer. Mange forlader kirken, og mange forlader nu endda ægteskabet, når prøvelsen kommer. Du kan aldrig bestå en test ved at stoppe.

Ægteskabets sammenbrud hænger sammen med sammenbruddet i kirkelivet og omvendt. Det samme, der helbreder den ene, vil også helbrede den anden. Korset er en lodret stolpe, der repræsenterer vores forbindelse til Gud og en vandret, der repræsenterer vores forbindelse til hinanden. En ting, som at tage vores kors op, betyder, at vi skal have begge disse i vores liv. Selvfølgelig vores forbindelse til Gud formørker betydningen af vores forbindelse til hinanden og skal altid holdes først. Men hvis vi har dette og beholder det først, vil vi også have det andet. Som Johannes også skrev, kan vi ikke elske Gud, som vi ikke ser, hvis vi ikke elsker vores bror, som vi kan se (se 1. Joh 4:20-21).

Så hvad kan vi gøre for at fremme koinonia i kirkelivet? Først og fremmest må vi søge Herrens nærhed frem for alt. Hvad hjælper det mest herlige tempel, hvis Gud ikke er i det? Så er vi nødt til at forfølge relationer, ikke bare vente på at blive forfulgt. Barnabas måtte hente Paulus. Så skulle de komme det rigtige sted hen, før nogen af dem kunne blive forløstt til deres eget ultimative kald.

I de dage var dette en suveræn præstation. Det må have taget måneder for Barnabas at rejse til Tarsus og derefter tilbage til Antiokia. I dag er det svært at finde dem, der vil køre mere end tredive minutter til kirken. Det, der gør noget til en skat, er, at det enten er sjældent eller svært at få fat i. Koinonia er en af de største skatte, vi kan have i dette liv. Det er ikke billigt eller nemt at finde, men det vil blive fundet af dem, der værdsætter det nok til ikke at opgive dets jagt. Byen, som Gud bygger, den som Abraham søgte og alle sande udlændinge søger, er bygget på Jesus med koinonia.

At søge Herrens nærvær er langt mere end at søge hans velsignelser, som så meget af den nuværende vægt i kirkeundervisningen er baseret på i dag. Han vil velsigne mange ting, han ikke vil bebo. Når han siger, at hvor end to eller flere er forsamlet i hans navn, vil han være i deres midte (se Matt 18:20), betyder ordet "samlet" ikke blot at indtage det samme rum eller rum. Det er her, de er blevet "samlet sammen," ligesom delene af en cykel er blevet samlet sammen. Det er grunden til, at vi får besked på at "ikke at svigte/forlade forsamlingen" (se Hebræerbrevet 10:25). Dette er ikke blot en advarsel om ikke at gå glip af møder, men om ikke at undlade at være samlet, som vi er kaldet til at være.

For at bygge en kirke, hvor der virkelig er kirkeliv, koinonia, må vi gøre ting for bevidst at fremme en udveksling mellem lemmer. Dette kan omfatte små grupper, kirkelige fællesskabsmiddage, missionsrejser og forskellige andre aktiviteter. Men sammenkomster, der virkelig fører til koinonia, vil fokusere på Herrens nærvær. Alt andet kan være behjælpelige med at komme der, men bare det at samles kan i sig selv komme langt.

I enhver åndelig stræben skal vi huske dette princip: Mellem det sted, hvor vi modtager Guds løfte og det forjættede land, eller opfyldelsen af løftet, er der næsten altid en ørken, der er det stik modsatte af, hvad vi var blevet lovet. Denne ørken er beregnet til at forberede os til det forjættede land. Bliv ikke rystet, når du begynder at forfølge koinonia, og det modsatte ser ud til at ske med fællesskabsmæssige udfordringer, der bryder ud overalt. Dette er blot et tegn på, at du virkelig er på vej.

Ugens Ord 12
OP