Menu
29 Livets vej 22
Den Gamle og Nye Pagt: Lov Kontra Nåde
Ugen's Ord 29, 2012
af Rick Joyner

Mange kristne bliver forvirrede over forskellen mellem den Gamle og den Nye Pagt, når vi bruger Det Gamle Testamente til at undervise i den Nye Pagts sandhed. Men Jesus sagde "Skrifterne kan ikke brydes" (se Joh 10:35). Faktisk er det, vi kalder Det Gamle Testamente, den eneste bibel, som kirken i det første århundrede havde, og hvert sted i Det Nye Testamente, som det refererer til i skrifterne, er det, vi kalder Det Gamle Testamente.

Grundprincippet er, at den gamle pagt er loven, og den nye pagt er nåde og retfærdighed, som vi opnår ved tro på forsoningen af Jesu kors. Du kan se den nye pagt i Det Gamle Testamente, og nogle, som kong David så det så tydeligt, at de levede i det tusind år før den blev oprettet. Han havde tro på at se ind i fremtiden, ligesom vi ser tilbage på korset. Ligeledes læser nogle mennesker Det Nye Testamente med et hjerte fra den gamle pagt, og det er lov for dem, og de forsøger at leve under loven længe efter, at den nye pagt er kommet. Har vi loven eller nåden og sandheden i vores hjerter?

Ligeledes er der løfter, som Herren gav til Israel, som gælder for den Nye Pagts "hellige nation," men også nogle var specifikt for det jødiske folk, som var Abrahams sønner efter kødet. Det er virkelig ikke svært at skelne dem, men mange udvisker forskellene. Dette har ført til, at de ikke er i stand til at opfatte en nøglefaktor i forståelsen af tiden – Israels sted og formål.

Der er også løfter givet specifikt til Israel og gælder ikke for andre nationer, og så er der nogle der gælder for alle nationer, som er forklaret i profeterne. Vi er nødt til at forstå disse principper for at have en grundlæggende forståelse af Guds handlemåde med nationerne i dag. Vi vil bare se på et par stykker for at forstå pointen.

" Velsignet er det folk, hvis Gud er Herren, det folk, som han har udvalgt til sin egen arv" (Salme 33:12).

Dette taler åbenbart om Israel, fordi dette er den eneste nation, som han kalder hans "arv", bortset fra den hellige nation, kirken. De næste to gives dog til enhver nation:

"Retfærdighed ophøjer et folk, men synd er en skændsel for ethvert folk" (Ordsprogene 14:34).

Dette er åbenbart givet til enhver nation.

"På et øjeblik kunne jeg tale om en nation eller om et rige, der skal rykkes op med rode, rive ned eller ødelægge det ;

hvis det folk, som jeg har talt imod, vender sig fra dets onde, vil jeg fortryde den ulykke, jeg havde tænkt mig at bringe over det.

"Eller i et andet øjeblik kunne jeg tale om en nation eller om et rige, der skal bygges op eller plante det ;

hvis den gør ondt i mine øjne ved ikke at adlyde min røst,
så vil jeg tænke bedre på det gode, som jeg havde lovet at velsigne det med” (Jeremias 18:7-11).

Som vi ser et antal gange i Skriften, sendte Herren til tider sine profeter for at hjælpe hedenske nationer, som i tilfældet med Jonas. Mange af profetierne i Det Gamle Testamente var for de forskellige nationer på jorden, ikke kun Israel. I dem ser vi, at de principper, der førte til Guds velsignelser for Israel, generelt kunne anvendes på andre nationer, hvis de søgte Herren og hans retfærdighed, og de ville også blive velsignet.

Israels grundlæggende formål var at være Herrens arv, og som hans arv skulle det være "en nation af præster" for at lære alle nationer Herrens veje. Israel havde nogle bemærkelsesværdige succeser med at gøre dette til tider, såsom i historien om dronningen af Saba, der kom for at undersøge, hvad der gjorde Israel så velsignet. De havde også fejl, da Salomon også var et eksempel på dette. Dette har også været vores tilfælde som den hellige nation. Alligevel ser det ud til, at Herren søgte måder at velsigne enhver, han kunne, så ethvert princip om velsignelse kunne gælde for enhver, der tog imod det, selvom de ikke specifikt var fra den nation, han havde sin pagt med.

Det følgende er blot en af disse velsignelser, hvis anvendelse kan ses meget tydeligt i vores egen tid i Amerika:

"For Herren din Gud skal velsigne dig, som han har lovet dig, og du vil låne til mange folkeslag, men du vil ikke låne, og du skal herske over mange folkeslag, men de skal ikke herske over dig." (5 Mosebog 15:6) ).

Fra det tidspunkt, hvor USA blev grundlagt, var vi en velsignet nation økonomisk. Da vi begyndte at vende os fra Herren, gik vi hurtigt fra at være verdens største långiver til den største låntager. Det amerikanske føderale budget er nu næsten halvdelen af underskudsudgifter, hvilket betyder, at regeringen kun tager ind gennem skatter og indtægter omkring halvdelen af, hvad den bruger. Det ville svare til, at du hver måned bruger det dobbelte af, hvad du tjener. Ingen kunne gøre det længe uden at gå konkurs, og det kan en nation heller ikke.

Overvej dette: Hele mængden af gæld, som vores nation akkumulerede fra George Washingtons tid indtil George W. Bush var 6,3 billioner dollars. Obama fordoblede dette og tilføjede 6,5 billioner til vores gæld på bare tre år og beder om meget mere. Der er ikke en seriøs, respekteret økonom i verden, der ikke tror, at dette i sidste ende vil kollapse vores økonomi, hvis vi ikke snart ændrer retning.

Svaret på vores økonomiske problemer er større end blot at finde på måder at bruge mindre på og skaffe mere indkomst på – det er sådan, vi skal vende tilbage til Herren og ved at søge hans retfærdighed modtage hans velsignelser igen. Dette udelukker ikke brugen af god forvaltning, da mellem en tredjedel og halvdelen af Bibelens lære om retfærdighed har at gøre med forvaltning. Alligevel er det vigtigste at blive en nation, der søger Herren igen og søger at leve efter hans standarder for retfærdighed, der vil "ophøje en nation."

Ugens Ord 30
OP