Menu
11 Livets vej 4
Medfølelse: Fundamentet For Åndelig Autoritet
Ugen's Ord 11, 2012
af Rick Joyner

Som vi har diskuteret, selvom du har læst mange bøger om kendetegnet ved en persons stemme, hvis du aldrig har hørt den med dine egne ører, vil du sandsynligvis have meget svært ved at genkende den stemme i en menneskemængde. Du har måske ikke engang tænkt over de tekniske kendetegn ved deres stemme, men hvis du har brugt meget tid sammen med den person, vil du genkende deres stemme, så snart du hører den, selvom andre taler. Ligeledes er der simpelthen ingen erstatning for at tilbringe tid med Herren og høre hans stemme for os selv. Alligevel er der nogle principper, der kan hjælpe os, indtil vi lærer ham så godt at kende.

For det første har det, der kommer fra Guds Ånd, normalt et tydeligt strejf af hans kærlighed og medfølelse. Det, der ofte kommer fra den anden side, eller den menneskelige side, har normalt en anden dagsorden, enten for at opreklamere profeten eller for at påvirke ordets mål på en forkert måde. Helligånden er til for at åbenbare Jesus og for at drage os til ham.

Mennesker, der åbenlyst bruger gaverne til at henlede opmærksomheden på sig selv, eller til at etablere deres egen tjeneste eller myndighed, er i bedste fald umodne. Den umodne kan være meget virkelig og nyttig, fordi ingen moden profet nogensinde startede med at modne. Jeg ville elske at have gaven, hvor jeg bare kunne lægge hænder på folk og sige: "Vær moden i Jesu navn", men jeg tror ikke på, at den gave eksisterer. Modenhed kan kun komme fra tid og erfaring.

Fordi vi ærer og værdsætter alt fra Helligånden, betyder det ikke, at vi skal gøre det til en sensation. Faktisk, for virkelig at ære Ånden, bør vi erkende, at hans værk ikke behøver at blive en sensation af os. Jo mindre sensationel, jo bedre er det, det meste af tiden. Vi kan føle, at vi er nødt til at chokere eller overvælde folk med kraften i vores gave, men dette chok lukker ofte folk for os. Det er bare for meget for dem at klare. Tænk på, hvor "naturlig" og mild Herren var over for kvinden ved brønden. Du kan være helt præcis med et ord, men hvis du skræmmer folk med det, vil de få et knæfald, der får dem til at benægte det i stedet for at anerkende det.

I profetiske kredse vil man dog høre en masse bizarre eksempler på profetiske ord og vidensord, men det er naturligt at tale om yderpunkterne. Ligesom "normalt liv" aldrig kommer i aftennyhederne, normal profetisk tjeneste når sjældent pressen. Det er dog hovedparten af tjenestens gerning, og kan samlet set udrette langt mere for kongeriget end det er opsigtsvækkende. Vores mål bør aldrig være at være imponerende men blot at være lydige.

Når det bemærkelsesværdig sker, er det spændende. Det er fint at være begejstret for det, men vi begår en stor fejl, hvis vi tror, vi nu er på det niveau og forventer, at alt fremover bliver så bemærkelsesværdig. Husk, at Gud giver sin nåde til de ydmyge, og han bliver ved med at give sin nåde til dem, der forbliver ydmyge.

Frem for alt skal vi huske på, at vores jobbeskrivelse nummer et er at vokse i kærlighed til Gud og hinanden. John G. Lake så ud til at komme ind på et sted, hvor alle, han bad for, blev helbredt. Da han blev spurgt om hemmeligheden, svarede han, at når han bad for nogen, ville han ikke stoppe, før han følte Guds medfølelse med den person, og så vidste han, at de var helbredt.

Medfølelse er grundlaget for al sand åndelig autoritet. Det var, da Jesus følte medfølelse med fårene uden en hyrde, at han blev deres hyrde. Da han følte medfølelse med dem, der var i mørke, blev han deres lærer. Gud er kærlighed. Hvis vi følger ham, vil vi vokse i kærlighed, og gennem dette vil vi vokse i kraften af hans kærlighed.

Ugens Ord 12
OP