Menu
4 Se og Høre 4
Uge 4, 2011
af Rick Joyner.

Selvom de Gamle Testamentes profeters mandat om at bringe irettesættelse til Guds folk i højere grad er blevet apostlens mandat i Det Nye Testamente, er der stadig behov for de profetiske forkyndere af retfærdighed og retfærd. Johannes Døberen, den største af alle overgangstjenester, var den største af alle retfærdighedsprædikanter. Vi får at vide, at Johannes kom i Elias' salvelse, men i modsætning til Elias havde han meget lidt profetisk åbenbaring og viste virkelig ikke nogen af den slags kraft, som Elias vandrede i. Alligevel beredte hans budskab vejen for Herren. Af denne grund blev han af Herren kaldt den største mand, der nogensinde er født af en kvinde (se Matt 11:11).

Vi får at vide i Malakias, at før udgangen af denne tidsalder, før Herrens store og frygtelige dag, vil profeten Elias blive sendt igen. Lærere og teologer har sandsynligvis spekuleret i dette, siden Malakias skrev det, men de fleste forskere i Det Nye Testamente er enige om, at dette vil komme, som det gjorde over Johannes Døberen med Elias' salvelse. De fleste ser også dette komme i en fælles salvelse over mange flere end over én person, fordi Herren nu er manifesteret gennem de mange lemmer af hans legeme, kirken.

Denne salvelse er vidnesbyrd på et antal gennem kirketiden, som er blevet brugt til at bane vejen for Herren. Denne tjeneste handler om at bygge en del af højvejen, som der omtales i Esajas 40, som vi får at vide er, hvordan vi skal berede Herrens vej. Højvejen i Esajas 40 er Guds "højere vej". Det er vejen til riget. Budskabet om omvendelse er at vende mennesker fra vejen til ødelæggelse til højvejen, der fører til riget.

Som Francis Frangipane påpeger, prædikede både Jesus og Johannes omvendelse, fordi riget var nær, ikke fordi dommen var nær. Vi får at vide i Romerne 2:4, at det er "Guds godhed, der fører til omvendelse", ikke trusler om straf, som nogle antager. Når dette er tilfældet, må vi også huske på, at Guds store godhed bliver demonstreret ved korset mere end noget andet sted. Hans største godhed af alle var at betale den pris, han gjorde for vores synder. Så den største af alle erkendelser af Guds godhed er korset. Det er grunden til, at korsets budskab er så centralt i den sande apostoliske forkyndelse og i så høj grad har været grundlaget for hele kirketidens store budskaber og budbringere.

Korsets budskab var meget mere end læren om den forsoning, vi har gennem korset, men det var også forkyndelsen af korsets liv. Det sande kristne liv er et liv i offer, som Jesus sagde, at vi var nødt til at gøre dagligt ved at tage vores egne kors op, hvis vi skulle være hans disciple (se Luk 9:23). Dette kors' budskab er sået gennem hele budskabet om de store helgener, som har været kirketidens profetiske og apostoliske budbringere. Du kan også se, at dette var meget mere end blot deres budskab – det var deres liv. De efterlevede korsets budskab ved dagligt at dø for deres egen vilje og deres egne ønsker om at leve et liv i offer for evangeliets skyld.

De, der forsøger at prædike korset, men ikke lever det, er let kendelige ved mangel på kraft i deres ord, og deres budskab vil dø med dem. De, der virkelig "dør dagligt" for evangeliets skyld, rører ved det evige liv på en sådan måde, at deres budskab heller ikke kan dø – og det lever længe ud over deres eget fysiske liv. Det budskab er deres del af højvejen, der fører til riget, og nogle i hver generation har gjort deres del for at bygge det.

Mange tror, at de skal nå en vis grad af hellighed, før Gud vil salve dem med kraft, men sandheden er, at Gud har salvet nogle meget uhellige mennesker med magt, som Samson blot er et eksempel på. Mennesker, der har krafttjenester, kan falde i synd, og kraften vil fortsætte, fordi Gud er trofast, selvom vi bliver utro, og vi får at vide, at Guds gaver og kald er "uden omvendelse" (se Rom 11:29 ). Det betyder, at når han først har givet dem til os, vil han ikke tage dem tilbage. Af denne grund, bare fordi Gud stadig bruger os til at gøre mirakler, betyder det ikke, at vi står ret med ham. Som vi bliver fortalt i 1 Kor. 13, kan vi gøre mange mirakler og endda have troen til at flytte bjerge, men hvis vi ikke har kærlighed, vil det hele tælle for ingenting.

Vi har brug for mere kraft, og vi har brug for flere mirakler, helbredelser og profetier, men i vores stræben efter dem kan vi ikke glemme, at vores ultimative kald er at vokse i kærlighed til Gud og derefter kærlighed til hinanden. Ligesom den største demonstration af Guds kærlighed, som der nogensinde vil være, var korset, er de, der lever et sandt korset liv, et liv med offer for evangeliets og de mennesker, der har brug for det, er den største af alle demonstrationer af ægte kærlighed. Jo mere du elsker nogen, jo mere vil du gerne ofre for dem. Jo mere vi elsker Gud, jo mere vil vi sætte vores eget liv til for ham og dem, som han gav sit liv for.

Vi vil studere de profetiske gaver og tjenester, der er blevet givet til kirken, og vi vil søge mere kraft. Men vi vil også huske ordsproget om, at "kraft korrumperer" også kan være sandt for åndelig kraft, hvis vi ikke lever vores liv på det solide grundlag for at blive i Herren, at elske ham og hinanden, hvilket demonstreres af vores hengivenhed til at tage vores kors op dagligt. Alene dette vil holde os på livets vej.

Uge 5
OP