Menu
36 Grundlaget For Vores Tro
36 Uge 2011
af Rick Joyner.

En ofte citeret Barna-undersøgelse afslørede, at mere end 90 procent af amerikanerne tror på Gud og omkring 80 procent betragter sig selv som kristne. Det er opmuntrende, men det, der må være en udfordring, er, at kun 6 procent, der hævder at være kristne, har et bibelsk verdensbillede. Den åbenlyse konklusion, vi må drage af dette, er, at vi måske har gjort det godt ved at skabe omvendte, men vi udvikler ikke disciple. Missiondbefalingen er at gøre disciple, og dette er defineret som at lære dem at overholde alt, hvad han befalede. Hvordan kan vi være en sand discipel og ikke se verden, som han gør eller ud fra et bibelsk verdensbillede?

Charles Spurgeon beklagede engang, at han kunne finde ti mænd, der ville dø for Bibelen for hver, der ville læse den. Tragisk nok er det få kristne, der får ændret deres perspektiv på verden ved at søge Guds perspektiv gennem skrifterne. Når vi nærmer os slutningen af denne tidsalder, vil denne åndelige blindhed blive stadig dyrere. At have lyset er at have Guds perspektiv. Han gav os Bibelen til dette, og få bruger den.

I Matthæus 11:20-24 giver Herren Jesus os en grundlæggende forståelse af hans standard for dom:

Så begyndte han at fordømme de byer, hvor de fleste af hans mirakler blev udført, fordi de ikke omvendte sig. "Ve dig, Chorazin! Ve dig, Betsaida! For hvis de mirakler var sket i Tyrus og Sidon, som skete i jer, ville de have omvendt sig for længe siden i sæk og aske. "Men jeg siger jer: Det skal være mere tåleligt for Tyrus og Sidon på dommens dag end for jer . "Og du, Kapernaum, vil vel ikke blive ophøjet til himlen? Du skal stige ned til Helvede; thi hvis de mirakler var sket i Sodoma, som skete i jer, ville det være forblevet den dag i dag. "Men jeg siger jer, at det skal være mere tåleligt for Sodomas land på dommens dag end for jer."

Dette er en dyb åbenbaring af Herrens grundlag for dom. Israels byer, som Herren tugter her, var nogle af de mest retfærdige i verden på det tidspunkt og muligvis gennem tiderne. Hvis en person overhovedet blev grebet i utroskab, ville de blive stenet, og alligevel sagde Jesus her, at nogle af de mest perverse og onde byer i historien ville have det bedre i dommen end disse retfærdige byer i Israel. Hvordan kunne dette være? Det er klart, at dommens strenghed ikke er så afhængig af dybden af det onde, som det er af graden af lys, der afvises. Disse ville have det endnu mere alvorligt i dommen, fordi de havde forkastet det større lys, Guds Søn selv. Hvor meget lys har vi fået, og hvad vil vi blive holdt ansvarlige for?

Lad os nu anvende dette til nutiden. Vi tror måske, at nogle af de ondeste nationer bestemt fortjener dommen mere end vor egen nation, men hvad nu hvis vi bruger dette mål for mængden af lys, der er blevet afvist? Har nogen nation fået mere lys, nåde, gode lærere, prædikanter, kristent tv og endda et så retfærdigt grundlag for regering bygget på bibelske principper? Efter den standard, Herren brugte i Matthæus 11, kan vi være den nation, der mest fortjener at blive dømt i verden.

Efter at have sagt igen, hvad Herren havde vist mig, kom over vestkysten, modtog jeg mange protester om, hvordan der var mange store kirker og tjenester på vestkysten, så hvorfor ville Gud bringe sine domme derhen? Ifølge den standard, Herren åbenbarede i Matthæus 11, er det måske en af grundene til, at det kommer dertil. Jeg er enig i, at nogle af de store kirker og tjenester der måske er i verden, er der på dette tidspunkt, men det kan være grundlaget for en endnu stærkere dom.

Så vil disse kirker og tjenester ikke komme under samme dom? Det kan de, hvis de er blevet mere indgroede og i sympati for kulturen der, mere end kongeriget. Hvis de har bygget solidt på rigets principper, er vi sikret i Hebræerbrevet 12, at riget ikke kan rokkes.

Alligevel måtte den, som Skriften kalder "retfærdige Lot" (se 2 Peter 2:7), med magt befries fra Sodoma, før Herren ødelagde det. Der vil være nogle "gosens", som er fritaget og bevaret og vil være grundlaget for at høste en stor høst. Der vil være "tilflugtsbyer", men dommen kommer. Der kan også være mange, der ikke kunne høre Herrens advarsler om at komme ud, og forhåbentlig vil disse blive givet den nåde, som Lot.

Nogle spørger forståeligt nok, hvorfor jeg ikke modtager ord som dette for østkysten, hvor jeg bor. Da jeg første gang modtog en åbenbaring om dette, boede jeg i Mississippi og på ingen kyst. Jeg har også set og skrevet om ting, der kommer på østkysten, samt Mississippi River-området midt i landet. Alligevel vil jeg ikke formode, at jeg kan være så kedelig over, hvad der venter for min egen hjemegn, som jeg tror, mange er på vestkysten. Men det eneste, jeg så forbundet med en anden, var, hvad der ville komme på vestkysten efter jordskælvet i Japan, som jeg begyndte at dele så tidligt som i 1987.

Jeg har hørt mange nye og gamle ræsonnementer om, hvorfor de ord, jeg selv og andre profetiske mennesker har givet, ikke er sande. Nogle er kommet fra mennesker, jeg respekterer højt. Alligevel er disse ord sande. Mit håb er, at kristne ledere vil høre dem og begynde at komme med advarsler, som kan få omvendelsen til at mindske det, der venter, og det ser ikke ud til at ske. Men erhvervs- og regeringsledere har været bemærkelsesværdigt åbne over for disse ord, og måske er det dem, der virkelig har brug for det alligevel. Jeg bliver ofte beskyldt for at sætte for meget håb i kirken, og det gør jeg måske i denne tid. Men jeg er sikker på, at i sidste ende vil kirken være den, der er i en sådan kontakt med Herren og det, han gør på jorden, at verden vil slå en vej til hendes dør for at få vejledning.

Lad os nu kort bakke op og huske, at der er mange slags domme åbenbaret i Skriften, og kun én er fordømmelse eller ødelæggelse – alle de andre er disciplin fra Herren for dem, han elsker. Det gamle Israel oplevede langt mere alvorlige domme fra Gud på grund af deres kald og formål, og fordi Herren elskede Israel. Israel kunne ikke slippe afsted med, hvad andre nationer kunne. Det kan Amerika heller ikke. Vi har et særligt kald og et særligt formål, men selvom vi ikke gjorde det, ville vi være mere ansvarlige, fordi vi har fået så meget mere.

Hvis du bare forsøger at undslippe en strengere dom, så kan du være ked af, at vi fik så meget mere. Mere ansvar og mere ansvarlighed er godt, ikke dårligt. Alligevel er Amerika i fare for en alvorlig dom, hvis vi ikke omvender os og vender os til Herren. Vi kan ikke måle os selv efter, hvad andre nationer kan slippe af sted med; vi kan kun måle os selv på, hvordan vi er faldet så langt fra hans nåde og hans formål, og bruge den viden til at vende tilbage til ham og hans hensigter.

Uge 37
OP