Menu
26 Profetiske Oplevelse 3
Helbredelse og Profetiske Medfølelse
Uge 26 2011
af Rick Joyner.

Ypperstepræsten i Det Gamle Testamente havde klokker og kunstige granatæbler på kanten af sit tøj. Disse blev sået i flæng, så når han gik, ville klokkerne slå granatæblerne og ringe. På den måde kunne man altid se, hvor ypperstepræsten var, når han færdedes. Vi ser dette i 2 Mosebog 28:33-35:

Og på dens søm (ypperstepræstens klæder) skal du lave granatæbler af blåt og purpurrødt og karminrødt materiale rundt om på dens søm og guldklokker imellem dem rundt om: en guldklokke og et granatæble, en guldklokke og et granatæble , hele vejen rundt på kappens kant. Og det skal være på Aron, når han tjener; og dets klirren kan høres, når han går ind og forlader helligdommen for Herrens åsyn...

Vi får at vide i Matt. 11:13, "loven profeterede ..." selv hver "tøddel" eller hver detalje. Fordi klokker repræsenterede en proklamation eller et budskab, der gik ud, og granatæbler blev brugt til medicin i de tider, at ypperstepræsten ville have disse på kanten af sit klæde, repræsenterede, hvordan når Jesus, den sande ypperstepræst bevægede sig, repræsenterede budskabet om helbredelse ville gå frem. Dette taler også om, hvor tæt de helbredende og profetiske tjenester ville være forbundet af Jesus. Det er også grunden til, at kvinden med blodspredning vidste, at hvis hun bare rørte ved kanten af Jesu klædedragt, ville hun blive helbredt – hun erkendte, at Jesus var den sande ypperstepræst.

Det er stadig sandt i dag, at når vores ypperstepræst bevæger sig, vil budskabet om helbredelse gå frem. Det skyldes, at han holder så meget af mennesker, at han ikke vil have dem syge eller plaget, men ønsker, at de bliver helbredt. Vores forløsning gennem hans kors købte ikke kun syndens tilgivelse for os, men også befrielsen fra syndens følger.

Vi kan se på de Gamle Testamentes profeter og se, at de sjældent var involveret i helbredelse. Dette er sandt, men Det Nye Testamente handler om helbredelse – fysisk, følelsesmæssigt og åndeligt. Det er derfor, Det Nye Testamentes profeter er så forbundet med helbredelsestjenesten.

Vi ser også gennem Jesu liv, at medfølelse var grundlaget for hans autoritet. Det var, da han følte medfølelse med folket, der var som får uden hyrde, at han blev deres hyrde. Det var, da han følte medfølelse med de mennesker, der vandrede i mørke, at han blev deres Lærer. Kærlighed og medfølelse er grundlaget for åndelig autoritet i Det Nye Testamente. Det var kærlighed og medfølelse for menneskeheden, der tvang Faderen til at sende sin enbårne søn til vores frelse, og dette er fortsat grundlaget for al sand åndelig autoritet.

Hvordan hænger dette sammen med det grundlæggende niveau af profetisk åbenbaring – indtryk? Dette er svært for mange at forstå, men Herren ønsker, at en profetisk åbenbaring skal være subjektiv. Jeg sagde ikke "alle", men "nogle". Det betyder ikke, at han ønsker, at vi skal fordreje det, men han ønsker, at vi skal føle, hvad han føler, ikke bare vide, hvad vi skal gøre. Herren ønsker ikke, at hans profeter skal være adskilt fra budskabet, men at de skal være af ét sind og ét hjerte med ham.

Igen, en ting, som han beviste, da han vandrede på jorden, var hans hjerte til at helbrede mennesker og sætte de undertrykte fri. Han helbredte dem, der ikke engang ville takke ham, fordi han elskede dem. Dette er hans hjerte, og han ønsker, at hans budbringere også skal føle det.

Vi har et godt eksempel i Jeremias på, hvordan Guds profeter i Det Gamle Testamente blev tvunget til at elske dem, som de var budbringere ,for. Jeremias var nødt til at levere budskabet om den forestående dom, der skulle komme over Israel, og alligevel ser vi gennem hele Jeremias' Bog og i hans Klagesangesbog, hvor meget han elskede dem, som var modtageren af dette domsbudskab. Dette er sandsynligvis en primær grund til, at Herren valgte Jeremias som sit sendebud. Gud elskede Israel endnu mere end Jeremias. Gud elsker barmhjertighed og vil altid meget hellere vise barmhjertighed end dom Vi kan være sikre på, at når dommen kommer, er det fordi han elsker os, og der er simpelthen ingen anden måde at håndtere korruptionen eller frafaldet på.

Det er en tragisk misforståelse, at profeter altid er vrede, og at denne vrede afspejler, hvordan Gud har det. Vi har undtagelser og eksempler på profeter, som åbenbart ikke elskede de mennesker, de blev sendt til, og Jonas er et godt eksempel på dette. Kun én budbringer har nogensinde været en perfekt budbringer – Jesus. Men i den grad vi er i stand til det, ønsker Herren, at vi deler hans hjerte i de spørgsmål, han ønsker, at vi skal tage fat på.

Uge 27
OP