tilbage

Forberedt til Tiden. 4
Af Rick Joyner. v/Preben Petersen.

Den primære måde vi kommer til at kende Herren's røst på, er ved at være sammen med Ham, alligevel kan nogle af de principper vi lære gennem vor egen personlige forhold med Ham være hjælpfuld for andre. Han relaterer til hver af Han's folk på en unik og personlig måde. Det er ikke fordi Han skifter karakter, men fordi vi alle er unikke, et karaktertræk Han åbenbart elsker i Han's skabning. Det er grunden til Han gav et andet ord for hver af de syv menigheder i Johannes 'Åbenbaring. Selv om de alle eksisterede på samme tid og i samme region, er de alle unikke.

Tidligt i min vandring med Herren, kom jeg til forståelse af, at der er en guddommelig protokol fuld af særlige klasser, nåde, og visdom. Jeg lærte at genkende dette, og nårsomhelst et budskab kom som ikke havde denne særlige grad og værdighed, vidste jeg det var ikke fra Herren. Jeg ved ikke, hvordan man kan formulere det tydeligere, og jeg tror ikke, det kan genkendes ved hjælp af en formel. Jeg ved bare dette på grund af de år jeg har tilbragt i at vandre med Ham. Dette har været en stor hjælp for mig.

Jeg har været privilegeret i at lede en tjeneste opbygget på nøjagtig profetiske ord, det har været en uvurderlig hjælp for os. Jeg ville ikke bytte med noget for denne erfaring. Men som Herren forklarede, nårsomhelst Han plantede hvede i et felt, ville Djævelen også komme og prøve at plante rajgræs i samme område. Djævelen forsøger også at blive involveret i hvad vi gør, ved hjælp af falske profetiske ord. De fleste af disse falske ord var let mærkbare for mig, fordi de ikke havde denne klasse og værdighed, jeg er kommet til at kende som værende unikt for Herren.

Et af de mest indlysende eksempler for et ord der mangler denne klasse er når folk lejlighedsvis fortælle mig at de har haft en åbenbaring, eller profetiske drømme, hvor Herren fortalte dem, at jeg skulle give dem noget eller gøre noget der ville have krævet en stor engagement fra min side. I stedet for at fornemme den "guddommelige klasse," føler jeg næsten altid manipulation eller tryk ved den slags ord, så jeg afviser det. Uundgåeligt vil min afvisning afsløre den sande ånd bag disse ord.

Jeg har også haft Herren til at fortæller mig, at nogen i særdeleshed ville give mig noget bestemt, eller gøre noget særligt for mig, og det skete. Men jeg vil aldrig fortælle de personer, der var involveret i disse åbenbaringer, før de havde udført det, fordi det kunne være manipulerende at gøre det og der ville mangle klasse og værdighed, jeg var kommet til at forvente fra Herrens ord. Hvis det jeg havde hørt var fra Herren, ville Han gøre det uden min manipulation. Manipulation er en side af hekseri og er falsk åndelig autoritet. Jeg ønsker ikke at modtage noget på den måde.

Aldrig give efter for noget, du føler dig presset til at gøre. Aldrig gøre noget, der vil sætte denne form for pres på andre, det er en grundlæggende afvigelse fra stien for den retfærdige, og alt gjort på denne måde, vil kun resultere i at blive en anstødssten for os.

For at afbalancere dette, må vi også forstå, at mange af de sande ord, som Gud giver, vil kommer gennem kar, som vi ikke mener har megen klasse. Vi skal huske på, at Herren Jesus ikke kom i en skikkelse som blev agtet af mennesket, men den klasse og værdighed Han afbillede var kongeværdighed på et niveau, langt over nogen jordisk konge. Dette er ikke et spørgsmål om udseende. Lad os huske på, at mange af de profeter, de elementære kar for Herrens ord, også kunne være nogle af de mærkeligste mennesker. Men det Herren's ord, de stadig bar, havde den guddommelige klasse over sig.

En anden kan være vokset i erkendelse af en anden guddommelig egenskab for Han's røst, såsom Han's kærlighed eller myndighed, autoritet eller hvad eller deres særlige gaverr og kaldelser ville gøre dem mere følsomme over for. Dette er grunden til, at Apostlen Paulus ikke sagde, "jeg har Kristi sind," men i stedet sagde, "Vi har Kristi sind" (se I Kori. 2:16). Herren har sammensat Han's legeme på en sådan måde, at vi alle har brug for hinanden. Vi "ser stykvis" og "kender stykvisl" (se I Kor. 13:9), så for at få hele billedet, bliver vi nødt til at sætte den del, som vi har sammen med andre.

Det faktum, at vi ikke kan vide alt eller se alt, kan gøre det usikre, ustabil, bange, men alt for mange doktriner og principper som er blevet lært, som i højere grad er baseret på folks usikkerhed end på sandheden. Sand sikkerhed er i Herren, ikke i os, og ikke engang i vores evne til at opfatte, fornemme Ham eller kender Han's stemme. Selv den store Apostlen Paulus indrømmede at have været blevet "bedraget af Satan", hvilket jeg tror betyder, at enhver af os også kunne blive bedraget. Denne ydmyghed at være afhængig af Ham og hinanden, er evig. Da vi ved, at Gud giver sin Nåde til den ydmyge, bør vi være glade for at omfavne denne ydmyghed

Vi må forsøge at lære af de måder, som andre er i stand til at genkende Herren's røst, så at vi også kan blive mere følsomme over for den. Det kunne være lettere, hvis vi havde en liste med klare principper for at kende Herren's røst, men så ville vi ikke være nød til at søge Herren. Værdien af et enkelt ord fra Gud kan ikke måles i menneskelige termer. Som det er tilfældet for noget af værdi, hvad der gør det værdifuldt, er at det enten er sjældent eller svært at få. Guds ord kan ikke købes, fordi det er mere værdifuldt end noget, vi vil kunne betale for, og det er allerede blevet købt ved den mest dyrebare råvare i hele skabelsen - blodet fra Guds Søn. Det er derfor løftet, at alle, der elsker Han's ord nok, at søge det.

Dem, der søger det gør det, fordi de elsker sandheden vil fortsætte forbi alle forhindringer. Apostlen Paulus roste galaterne for at modtage ham, som om han var en engel, eller sendebud fra Gud, selv om hans kød var en prøvelse for dem. Vi bliver ikke fortalt, hvordan hans kød var et prøvelse for dem, men de kunne se ud over kødet til at kunne modtage den budbringere, og nogle gange er vi nødt til at gøre det samme. Vi har ikke få tilfælde i Skrifterne om profeter der handler på en forkert måde, men budskabet, de bar var stadig sande. Det er derfor vi diskuterer disse ting som principper, ikke love. Der er altid undtagelser for principper.

Vi har faktisk nogle mennesker i Skriften, som havde dårlige karaktertræk, men var sande profeter, såsom Bileam og Jonas. En række af de store forkæmpere i Dommerbogen havde tvivlsomme, og endda dårlige karaktertræk. Alligevel stiller det ikke Herren i et uheldigt lys, så meget som det gør os. Herren fortjener bedre. Hvis Han bruger kar som vi ikke billiger, måske vi skulle spørge Ham om hvorfor Han ikke kunne bruge os. Alligevel gennem hele Skriften blev Han's ord båret, det meste af tiden af dem, der krævede, at Han's folk skulle kigge gennem emballagen for at modtage budskabet. Men Herren har en vis værdighed, klasse, nåde, og visdom, så vi vil være i stand til at se ind i budskabet, fordi de er Han's natur. Derfor er det mest vigtigste, vi kan gøre for at komme til at kende Han's stemme er at kende Ham.
OP