Menu
43 Forstå Tiden's Tegn 53
af Rick Joyner.

Som vi diskuterede tidligere, afslørede en nylig undersøgelse af kirken i Amerika det chokerende faktum, at anslået 65 procent af alle amerikanere anså sig selv for at være genfødte kristne, men kun 3 procent havde et kristent eller bibelsk verdensbillede. At have et kristent verdensbillede betyder at se verden, som Kristus gør – at kende og holde sig til hans lære. Fordi der er så stor en kløft mellem dem, der hævder at være genfødte kristne, og dem, der afspejler et grundlæggende aspekt af Kristus, og som opfatter verden, som han gør, afspejler det, hvor dårligt vi udfører den store opgave. Vi er befalet at gøre disciple, ikke blot omvendte, og at lære dem alt, hvad han har befalet os.

Hvad er midlet mod denne grundlæggende fiasko for kristendommen i Amerika? Det første skridt er at genkende problemet. Der har været en tragisk reduktion i Missionsbefalingen ved at få folk til at træffe en beslutning for Kristus, eller blive født på ny, med en åbenlys fejl fra kirkens side med at hjælpe med at rejse dem op til Kristus. Dette er ikke en kritik af evangelister, der søger omvendte, men mod resten af kirken for at undlade at følge op på evangelisternes arbejde.

Som vi ser i Apostel gerningerne, når vækkelsen brød ud et sted, ville lederne sende apostle for at følge op på arbejdet for at hjælpe med at etablere de nye troende i deres discipelskab til Kristus. Det er klart, at de af jer, der læser noget som dette, er disciple, der søger at lære af Herren og at se verden gennem hans øjne. Men på grund af den nuværende kultur i kirken er det sandsynligt, at de fleste af jer, der har denne beslutning udviklet på eget initiativ, hvilket bestemt er en ædel ting, men nye troende burde modtage meget mere hjælp, end de er fra de lokale kirke.

Et nyfødt spædbarn er ret hjælpeløst og har brug for næsten konstant opmærksomhed i lang tid, før det kan gøre selv basale ting for sig selv. Når vi bliver født på ny, er de fleste mennesker åndeligt i samme form – de ved ikke, hvordan de skal komme i gang med åndeligt at brødføde sig selv. Dette er især sandt, fordi de fleste mennesker i Amerika i dag ikke er vokset op i en kirke og næsten ikke ved noget om Bibelen. De kender ikke til kristne bøger, undervisnings-cd'er eller dvd'er eller andre hjælpemidler, medmindre de bliver fortalt om dem. Selv da har de brug for specifikke anbefalede, ellers ved de ikke, hvad de skal starte med.

Også fordi det er djævelens grundlæggende strategi at fortære nyfødte, når de stadig er hjælpeløse, vil nye troende blive udsat for et angreb af fristelser og angreb, der har til formål at få dem til at falde fra. Ligesom ethvert spædbarn er forsvarsløst, er disse nye troende også imod djævelens planer, og de vil have brug for næsten konstant opmærksomhed og beskyttelse i nogen tid. Men det er dette forhold til andre troende, der begynder at binde dem til Kristi legeme.

Jeg deler dette her, fordi dette skal rettes, når vi går ind i denne næste Store Opvågning, ellers vil meget af frugten fra den gå tabt. Denne frugt er heller ikke bare æbler eller appelsiner, men Guds eget folk, som han har befalet os at gøre disciple af. Dette er et grundlæggende ansvar for kirken og kirkens ledere. Vi får at vide i Hebræerbrevet 13:17: "Adlyd dine ledere og underord dig dem , for de våger over dine sjæle som dem, der vil aflægge regnskab."

At vi vil aflægge regnskab for dem, der er betroet i vores varetægt, er en meget alvorlig sag. Hvis jeg efterlod mine børn i nogens varetægt og kom tilbage og opdagede, at de ikke var blevet passet ordentligt på, ville jeg ikke være tilfreds med dem, jeg gav sådan en tillid til.

Mange i en "discipelskab"- eller "hyrde"-bevægelse i 1970'erne lagde for meget vægt på underkastelse og kontrol af ledere, hvilket mistede en generation i retning af discipelskab. Men vi kan ikke tillade, at dette stjæler fra kirken denne mest grundlæggende befaling og ansvar, som vi har. Sandt discipelskab binder ikke én i stigende kontrol til os, men sætter dem fri med sandheden og hjælper dem med at modnes i Kristus til det sted, hvor de ikke længere har brug for os. Ægte discipelskab bygger familieforhold, der er endnu stærkere end vores naturlige familieforhold, men det handler ikke om kontrol, det handler om kærlighed og service.

Jeg kendte nogle af lederne af "hyrdebevægelsen", der gik så skævt. De så ikke ud til at have kontrolproblemer og kan have været nogle af de bedste til at være sande hyrder og gøre disciple. Det var dog, efterhånden som fler-niveau aspektet trådte ind, at så mange af de gode ting, der blev undervist på toppen, begyndte at bryde yderligere ned for hvert efterfølgende niveau. Fordi alle gav tiende eller gav 10 procent af deres indkomst til deres hyrde, blev mange tydeligvis motiverede til at gøre disciple for pengene. Dette var måske ikke deres eneste motiv, men hvis det overhovedet blev blandet ind, blev en stor helvedes port åbnet for korruption.

I Kristus er der intet forhold på flere niveauer. Har du lagt mærke til, at der ingen steder i Bibelen taler om Guds børnebørn eller børnebørn? Vi er alle første generations sønner og døtre af Gud. Heller ikke tienden går til hyrder, men ind i forrådshuset, hvorfra hyrder og kirkens øvrige tjenester skal få deres indtægter. Fordi vi ikke kan tjene Gud og mennesker, må vi holde alle økonomiske motiver væk fra tjenesten.

Selvfølgelig kunne der skrives en bog om dette, men min pointe er, at sandt, bibelsk discipelskab skal genvindes som et grundlæggende mandat og ansvar for kirken. Dette er essentielt, hvis kirken skal være stærk, hvilket også betyder at have et bibelsk verdensbillede. Men der er meget mere end det – det er at have ægte kristne forhold, som familien Gud søger, og at fremme modenheden af alle hans sønner og døtre. Af denne grund vil et af tidens vigtigste tegn være genvindingen af sandt discipelskab for Kristi legeme. Med alle de gode erfaringer, vi har lært af "hyrdebevægelsen", burde vi være i stand til at gøre det denne gang uden at gentage fejl, men selvom nogle gør det, er dette et bibelsk mandat, som vi er befalet at opfylde.

Ugens Ord 44
OP