Menu
Ugen's Ord 2007
29 Indtage Landet Del 86
af Rick Joyner

I fortsættelsen af vor studie af det kommende Gud's rige og hvordan vi er kaldt til at bygge højvejen for kongeriget, vil vi se på hvordan vi kan forvente kirken skal rejse sig op til dets formål i disse tider. Kirken er Herren's legeme, og hvad Han gør vil han gøre gennem Han's kirke. Hvis vi ønsker at blive en del af det Gud gør, er det fundamentalt at vi finder vores plads på Han's legeme og begynder at fungere i den.

Vi må også indrømme at der er mange måder hvor med nutidtidens kirke reflektere denne verdens skikke, måder og organisationer på, mere end Gud's rige. Imidlertid, kirken går gennem en meget radikal forvandling i denne tid. Den er så radikal at den eneste måde at beskrive det på er den billedlige, som vi har omtalt før, men vi er nød til at bygge på denne tanke en smule, så jeg vil kort gennemgå det her.

Forvandling er den proces en larve går igennem i puppen hvor den begynder som en orm og ender som en smuk sommerfugl. Det græske ord som er roden af dette ord "metamorfose" er ordet oversat "forvandle" i:

Rom.12:2.
Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes,
så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager ham, det fuldkomne.

En larve er en orm som kryber på jorden, tilpasser sig alle kurver på et kort af denne jord, men en sommerfugl flyver over jorden. Det er forvandlingen som der er brug for i os, og som det specifikt bliver sagt i dette vers, forvandling må ske i vore sind og tanker ved dens fornyelse.

Vore sind har hvad der kaldes "tankegang; holdning; mentalitet." En tankegang er at sætte vores sind så at når et ord bliver talt former vi en bestemt, endelig indflydelse, indtryk. F.eks, når ordet "kirke" bliver nævnt, har mange et meget afgjort indtryk af det. For de fleste af os, er kirken i dens larve tilstand--ormen som stadig er formet til denne verden. Imidlertid, den tankegang er ved at blive forandret og fornyet. Dem som allerede ser profetisk, ser kirken anderledes. Hun er ved at blive en meget himmelsk skabning, og dem som stadig ser hende krybe langs jorden kan savne hende når hun flyver oppe i luften.

Tænkemåde; holdning; kan være god eller dårlig. Der er tænkemåder som vi som vi skulle have om de ting som Skriften værende Gud's Ord som ikke kan ændres. Alligevel er der mange tankegange som i virkeligheden er åndelige fæstningsværker, trældom der behøver at blive brudt. Disse bliver brudt ved en transformation det er faktisk en forvandling som er en proces. Jeg kender mange mennesker som får åbenbaringer, men det er kun begyndelsen af en forvandling i vore tankemønster som peger på den rigtige retning. Virkelig forvandling er en proces som kræver tro, tålmod, udholdenhed, og fokus.

Metamorfose, forvandling kræver at gå igennem et puppetiden, hvilket giver indskrænkethed, begrænser meget. Selv efter forvandlingen er sket, er puppen meget hård, vanskelig at bryde ud af. Faktisk, bryde ud af en puppe er ofte den største kamp en sommerfugl nogensinde vil gå igennem. Imidlertid, hvis det ikke var på grund af den store kamp, som styrker sommerfuglens vinger, ville den ikke være i stand til at baske med disse store vinger og flyve.

Det er nævneværdig at Paulus "styrkede disciplene og formanede dem til at blive i troen og sagde: »Igennem mange trængsler skal vi gå ind i Guds rige.« Ap.g. 14:22. den tankegang mange troende har idag vil gøre det budskab til alt andet end "styrkede" og "formanede," men for den åndelige modne er det. Det græske ord "trængsler" betyder grundlæggende "presser" såsom det begrænsede pres af puppen. Vi bliver styrket gennem disse sammentrækninger og pres som Herren tillader at komme over os så vi vil være i stand til at hævet os over denne verden. Dem som ønsker at afvise disse prøvelser vil være indskrænket til orme på jorden.

Der er mange kristne der er blevet på kursen, gået igennem de fleste af deres prøvelser, og de vil flyve højt over jorden. Der er mange kristne som ikke havde denne visdom eller modenhed til at gøre dette, og de vil altid krybe. Det er en afgrænsning som vil blive mere og mere påfaldende i tiden frem over. Kort efter at alle kristne vil være flyvende, dem som ikke er blevet forvandlet vil på grund af det ikke være i stand til at forblive kristne.

Da Herren blev spurgt om tegnene for endetiden, svarede Han, "Ve dem, der skal føde, og dem, der giver bryst i de dage" Matt.24:19. Jeg vil tolke dette som "Ve dem som har holdt deres folk i umodenhed." På grund af dette, er det vigtig for os at høre:

Rom.12:1-2.
Så formaner jeg jer, brødre, ved Guds barmhjertighed, til at bringe jeres legemer som et levende og helligt offer,
der er Gud til behag – det skal være jeres åndelige gudstjeneste.

Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje:
det gode, det som behager ham, det fuldkomne.

At bringe vore legemer til Herren som et levende og helligt offer er vor åndelige gudstjeneste og tilbedelse. Legemet er Gud's tempel, og som Paulus skrev til Korinterne, hvis vi fortsætter med at tilsmudse det kan vi forvente at blive ødelagt. Legemets synd har konsekvenser som vil ødelægge legemet. Det skulle være motivation nok, men en højere motivation er en kærlighed til Gud så stor at vi ønsker at behage Ham i alle ting.

Vi må beslutte ikke at være formet efter denne verden. Hvis vi ikke har omsorg for det som Gud tænker om os end hvad mennesker tænker om os er vi ikke værdig til at være eller blive Han's brud. Det er derfor Paulus siger i Gal.1:10, "....Var det stadig mennesker, jeg ville være til behag, var jeg ikke Kristi tjener." Til den grad vi har trang til at behage mennesker, for at blive accepteret af mennesker, er graden for hvor meget vi har afveget fra at være Kristi tjener.

Som Herren selv erklærede i John. Ev. 5:44, "Hvordan skal I kunne tro, når I vil have jeres ære fra hinanden og ikke søger æren hos den eneste Gud?" Svaret er selvfølgelig, at vi kan ikke tro og have sand tro hvis vi stadig søger ære hos mennesker. Ordet "ære" i det vers kunne have været oversat "anerkendelse." Vores sind kan ikke blive forvandlet hvis vi stadig er formet efter denne verden ved at søge ærs eller anerkendelse hos mennesker mere end anerkendelse, ære af Gud.

Imidlertid, det store løfte i Rom.12:1-2 er at hvis vore sind er blevet forvandlet vil vi være i stand til at " skønne, hvad der er Guds vilje." Der er ingen større frihed end at kende hvad der er Gud's vilje. Det tillader os at flyve højt over alle omstændigheder eller problemer i og af denne verden. Det var hvordan Paulus og Silas fløj i tilbedelse, lovsang selv da de var i fangehullet. Intet fangehul kunne holde deres ånd. Hvis tingene af denne verden stadig holder os nede, så er vi ikke blevet forvandlet.

Det er interessant at gennem teenager årene er der mere pres på, end sandsynligvis på nogen anden tidspunkt i livet, til at blive formet til hvad der overvejende er normen. Det er lige nøjagtig den tid af livet da vor sande identitet og formål skulle være klar, og dette pres fra verden syntes at være særlig stærk på den tid for at holde det fra at ske. Det er også tiden da mange åg af trældom bliver lagt på mennesker som holder dem bundet i hele deres liv. Når du ser en generation bryder ud af dette, villig til at være anderledes, have en sådan vision og fokus gennem disse år at de ikke kan blive fristet ved denne verdens forhold, kan du være sikker på at endetiden er nær fordi bruden er her.

Så hvad med folk der er ældre? Der vil bestemt være Josua'er og Kaleb'er fra den tidligere generation, men der er også hob af alle som stadigvæk er i live til at være med. Der er en fornyelse der vil forny os. Vi kan blive unge igen. At bruden er "uden mindste plet eller rynke, hellig og lydefri" se Ef.5:27 taler om at hun er ren (uden plet), og hun er ikke gammel (uden rynker!). Vi kan blive unge påny i Herren hvis vi vil omvende os og beslutte at vi vil ikke formes til denne verden, men hellere blive forvandlet. Hvis vi stadig lever, er det ikke forsent, men vi skulle ikke spilde en dag mere.

Vi har også brug for at tage beslutningen hvis vi skal lade alle tidligere sår og skuffelser bestemme hvem vi er, hvis vi skal blive lig Kristus, brug korset til at bestemme hvem vi er, gribe fat i muligheden til at dø fra os selv og rejse os over denne verden og leve i genopstandelse kraften. Vi kan ikke blive genoplivet medmindre vi først er døde.

Ugens Ord 30
OP