Menu
Ugen's Ord 2007
24 Indtage Landet Del 81
af Rick Joyner

Vi har set på to af de mest fundamentale bestanddele for et sundt, blomstrende kirke liv. En faktor er åbenhed til både det gamle og det nye, som vil være både den historiske kirke og de nye bruds bevægelser i vor egen tid. For at dette kan blive demonstreret i det lokale kirke liv ville det betyde at have en tjeneste for børn, unge, og de ældre, med en sund udveksling imellem dem.

Det andet element er en udveksling og fællesskab med resten af Kristi legeme. Disse to er livsnødvendige for et sundt, blomstrende kirkeliv som vil have drivkraft, fremdrift, og styrke, og åndelig vækst. Denne uge vil vi se på andre fundamentele kendetegn for en kirke eller bevægelse som vil fortsætte med vækst og modenhed og ikke være stagnerende.

Herren Jesus tjente på 3 grundlæggende niveauer. Han lærte mængden, Han oplærte 70 og sendte dem ud, og Han havde Han's mest intime gruppe af 12 som Han delte alt med. Et sundt kirkeliv skulle også tjene folket på alle disse tre niveauer.

I dag, nogle (ikke alle) af de største kirker i Vesten er "venskabelig søgende" kirker, hvilket enten søger at tilfredsstille nye troende eller dem som ikke er troende endnu, men som er søgende. Selv om disse kirker åbenbart er succesrige talmæssigt, har de mange kritiker på grund af deres tilsyneladende overfladiskhed og mangel på kald til et radikal, bibelsk discippelskab, med tilsvarende svaghed hos deres medlemmer.

De kan ganske vist have den mangel, men personlig tror jeg de har deres plads og yder en stor tjeneste ved at nå deres befolknings gruppe. Imidlertid, efter mere dybtgående undervisning, udrustning til tjeneste, og selv dybere tilbedelse kan mange føle de må forlade disse kirker og gå til dem som er hengivet til mere dybde. Det kan være sandt for nogen, men jeg har mødt mange meget solide, dybe, og radikale af Herren's disciple som er lemmer på venskabs søger kirker. jeg tror vi alle kan have fremgang og vokse hvor end Herren har placeret os. Alligevel, generelt, for en sand og dybere åndelig modenhed, er søger venskabslige kirker ofte tilbøjelige til at komme til kort.

Som en modvægt til søger venskabslige kirker, er der mange lokale kirker som er hengiven til mere dybtgående undervisning og et dybere åndelig liv som vil være overvejende truende for nye troende og måske endda uhyggelig. Disse som har de prætentioner er det som drager dem som fordre de mest radikale, alvorlige disciple. Dem som søger Herren for en større dybde vil finde den, og det er disse kirker som kan have bemærkelsesværdige oplevelser som kan forvandle troende radikalt langt mere end blot kundskab eller undervisning nogensinde kunne.

Det er at se kirken fra de to mest grundlæggende sider af kirker så langt som hvordan de når mennesker, og en sådanne generaliseringer er aldrig komplet sande. Imidlertid, de mest sunde kirker vil være dem som har begge disse elementer i den samme forsamling. Det er ikke alene muligt, men livsnødvendig for en sand sund kirke. Vi vil sige mere om dette senere, men først lad os se på en endnu mere vigtig årsag for kirken.

Det var meningen at templet skulle være Herren's bolig. Hvordan ville kirken se ud hvis den var bygget med det formål at være en forstandsmæssig bolig for Herren, ikke kun tiltrække mennesker? Hvad ville kirken være lig hvis vi virkelig lod Herren bygge den og ikke på hvad mennesker ønsker? Jeg tror at konklusionen ville være at kirken Herren byggede ville reflektere Han's egen tjeneste på jorden--den ville nå mennesker på alle niveauer, og den vil gøre langt mere for at nå mennesker i hverdags livet. og hver dag, end blot en eller to dags tjeneste i ugen.

Sand kirke liv var ment til at være syv dage i ugen, 24 timer om dagen. Det er ikke en bygning, men kirken kan mødes i en bygning af næsten en hver slags fordi kirken er ikke en bygning. Hver gang vi definer kirken ved hvordan og hvor den mødes, har vi groft og tragisk redukseret den potentiale af den kirke. Kirken er langt større og mere dynamisk end nogen bygning eller små menneskelige programmer kan indholde. Bygninger og programmer kan blive brugt til at hjælpe bygge kirken, men hvis kirken's identitet er redukseret til kun disse bygninger eller programmer, så er det sørgeligt mangel på kraft og liv som den er kaldet til at have. For kirken at være det hvad den er kaldet til at være, skal den røre hverdags livet.

Herren byggede tabernaklet i ørkenen for Israel, en særlig bolig, men det var mobilt og tilgængeligt, altid være at finde midt i folket's lejr. Det var centret for deres liv; lejren drejede sig om Gud's nærvær, ikke den anden vej rundt. Sand kristendom er ikke et vedhæng; tillæg; tilbehør for vore liv den måde som modernede kristendom har udviklet sig hos mange--det skulle være kernekraftværk's centeret og kilde for kraft og lys i vore liv.

Gud's bolig i Skriften, såsom Moses tabernakel og Salomon's tempel, begyndte med 3 pladser. Der var Forgården for de mange, det Hellige hvor kun præsterne kunne gå for at tjene Herren selv, og så det Aller Helligste hvor Herren's nærvær faktisk boede og kun ypperstepræsten kunne gå ind. Disse blev givet som en rettesnor for Han's bolig, og kirkerne som vil være de mest sunde vil have disse tre grundlæggende niveauer hos dem.

Kirker som udelukkende kun bliver "venskabs søgende" kan blive overfladiske; fladbundet; åndsforladte og derfor usunde hvis de ikke har en måde hvorpå de kan blive "søgere" der har en vej til at hjælpe dem til at modnes. Ligeledes kirker som er hengivet til kun at drage på de radikale troende som ønsker at gå hele vejen med Herren kan blive selvbeskuende og stolte, og begynde at påtage sig en natur som afviser Herren i stedet for at drage nærmere Ham. Uden tvivl, var Jesus den dybsindige sjæl der nogensinde har vandret her på jorden, men Han tiltrak de uåndelige. Jo dybere og tættere vi er i og på Herren, desto flere sjæle skulle vi lede ud af mørket, ikke mindre.

Et af de største svagheds tegn i den modernede kirke har været at bygge rundt om en enkel prædikant eller leder. Selv da Jesus vandrede her på jorden, den største prædikant og leder som nogensinde har været, Han havde sine disciple til at gøre det meste af tjenesten. Faktisk kaldte Herren Han's disciple sammen og begyndte at lære dem før end Han begyndte at drage ud og betjene de mange. De leder der er de største efterfølgere af Herren vil gøre det samme. De gør ikke bare tjenestegerningen, men de udruster folket sendt til dem til at gøre det samme.

Vi ser det mønster med de første 12 apostle i Jerusalem. Selv om Peter kan have været den umiddelbare og mest synlige leder, så folket straks de 12 som deres lederskab, alle sammen var vitalt involveret i det. Der var snart flere end de 12, da de blev kaldt som "apostle og ældste." Derefter kom de udvalgte tilsynsførende, som i det mindste to af dem oprejstes til at have kraftfulde tjenester selv, med Stefanus ser det endda ud til at overgå apostlene i kraft for en tid. Så, da kirken i Jerusalem blev spredt ved forfølgelse, gik alle de troende ud og prædikede evangeliet meget effektivt.

Sand sundhed for en kirke eller bevægelse vil ikke være bestemt ved de mest synlige tjenester, men ved ved den individuelle troendes styrke. Da Herren blev spurgt om tegnene for enden på denne tidsalder, en af de ting Han sagde var, "Ve dem, der skal føde, og dem, der giver bryst i de dage." (Matt.24:19). Vi kan fortolke dette som, "Ve dem som holder deres folk i "umodenhed." Som tiden udfolder sig, vil disse være kirker og bevægelser som hurtig vil kollapse.

Af den årsag, er det tvingende, bydende nødvendigt at lederskabet af kirken tager op Efeserne 4 mandatet til at udrustning af de hellige. Som jeg blev vist profetisk for et par år siden, Herren's tålmodighed med hyrderne og tjenesterne som ikke gør dette, er ved at være slut, og de vil blive fjernet fra deres plads. Imidlertid, Nye Testamentlig tjeneste gør ikke bare tjeneste gerninger, men udruster også andre til at gøre det, ligesom Herren selv gav os som eksempel.

Vi er først begyndt at støve af nogle få vigtige spørgsmål den modernede kirke står til ansigt med. Det er afgørende at vi gør det. Der kan ikke være prædiket noget af riget's evangelium uden sand repræsentation af det på jorden, hvilket kirken er kaldet til at være, og du kan være sikker på at det vil komme til at blive sådan. Den stærkeste generation af kristne er ved at blive forløst på jorden, og de vil være de stærkeste kirkers frugt.

Ugens Ord 25
OP